loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 55 یکشنبه 09 مرداد 1401 نظرات (0)

 

خارش زبان یک شکایت رایج دهانی است اما برای کسانی که مکررا با آن مواجه می شوند یک سیگنال هشدار دهنده است. عوامل متعددی از جمله عفونت های ویروسی با احساس خارش طولانی مدت در گلو، زبان، لب ها و سایر نواحی داخل دهان مرتبط هستند. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان می دهد که خارش زبان نشانه ای از نوع کووید جهش یافته دوگانه است.

 

آیا می دانید چه چیزی باعث تحریک زبان شما می شود؟ دکتر سورش آنها را در اینجا فهرست کرده است. برای دانستن بیشتر در مورد آنها به خواندن ادامه دهید.

 

دلایل احتمالی خارش زبان چیست؟

سندرم آلرژی دهانی علت اصلی خارش زبان است. در همین حال، معضلات مختلف دندانی و بیماری های سیستمیک نیز باعث خارش در زبان ما می شود. در اینجا عوامل اصلی پشت این شکایت زبان وجود دارد:

 آلرژن های خوراکی

هنگامی که دهان شما در معرض آلرژن های خاص در غذاها و قسمت های تولید مثلی خوراکی (مثلاً: میوه ها، دانه ها، آجیل) یک گیاه قرار می گیرد، با خارش در دهان مواجه خواهید شد. آلرژی های دهانی و آلرژی های غذایی اغلب اشتباه گرفته می شوند. آلرژی غذایی می تواند به بخش های عمده بدن شما آسیب برساند و مشکلاتی مانند ضربان قلب سریع، کهیر، مشکل در تنفس و غیره ایجاد کند.

 

از سوی دیگر، آلرژی های دهانی پس از مصرف برخی آجیل ها و میوه ها به تنهایی باعث تحریکات داخل حفره دهان می شود. علائمی مانند خارش زبان، خارش گلو و تورم لثه ها را نشان می دهد. معمولاً خفیف هستند و دوام زیادی ندارند. اگر برای مدت طولانی احساس خارش زبان خود را داشتید، فوراً چکاپ دندانپزشکی خود را انجام دهید.

 

خوردن انواع پخته شده سبزیجات آلرژیک بهترین راه برای غلبه بر این مشکل است. در صورت امکان، غذاهای آلرژیک را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

 آسیب های زبان

زبان یک اندام عضلانی است که با بافتی به نام مخاط پوشیده شده است و منبع عصبی عروقی خوبی دارد. این بدان معناست که وقتی زبان شما به دلیل گاز گرفتن تصادفی، سوراخ کردن زبان یا موارد دیگر با یک آسیب تروماتیک مواجه می شود، تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد، احساس حساسیت می کند.

 

احتمالاً مواد اسیدی موجود در غذاها بافت‌های آسیب دیده را تحریک می‌کنند و به همین دلیل در دوره بهبودی، خارش روی زبان ایجاد می‌شود.

برفک دهان

برفک دهان نوعی عفونت مخمری است که توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. بیشتر در نوزادان، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند رخ می دهد. هنگامی که عفونت قارچی اتفاق می افتد، باعث ایجاد برجستگی های سفید و زرد روی گونه ها و لب ها می شود.

 

این باعث ناراحتی های خفیفی مانند خارش در زبان، درد در دهان و غیره می شود. نگران نباشید. معمولاً بی ضرر است و بدون درمان خود را بهبود می بخشد.

 

تغییرات هورمونی

از آنجایی که شرایطی مانند بلوغ، بارداری و چرخه قاعدگی باعث عدم تعادل هورمونی می شود، زنان با تغییرات فیزیولوژیکی خاصی مواجه می شوند. از این رو زنان باید با معضلات دهانی ناشی از هورمون‌ها نیز مواجه شوند. تورم در غدد بزاقی، لثه های ملتهب، درد زبان، و زخم های شانکر برخی از موارد هستند. هرگاه تورم در داخل دهان آنها اتفاق بیفتد، خطر ابتلا به خارش دهان را افزایش می دهد.

 

دیابت

بیماران دیابتی بیشتر در معرض خارش زبان هستند. شاید بدانید که غلظت گلوکز در بزاق افراد دیابتی بیشتر از افراد غیر دیابتی است. افزایش گلوکز بزاق باعث ایجاد میکروب های دهان می شود و باعث خشکی دهان و در نهایت برفک دهان می شود. ما قبلاً در مورد ارتباط بین برفک دهان و خارش زبان صحبت کرده ایم.

 

به همین ترتیب، داروهای خاصی که برای درمان قند خون کنترل نشده مصرف می شوند نیز باعث خارش زبان می شوند.

 

عفونت های ویروسی

ویروس هایی مانند رینوویروس، ویروس سنسیشیال تنفسی، آدنوویروس، انترو ویروس به دستگاه تنفسی فوقانی – بینی، گلو و ریه ها حمله می کنند و باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. هنگامی که عفونت در مجرای هوایی فوقانی رخ می دهد، سیستم دفاعی طبیعی بدن ما سلول های تخصصی را برای مبارزه با عوامل بیماری زا ارسال می کند.

سلول های ایمنی جمع می شوند و باعث التهاب در دهان می شوند. باعث می شود زبان، گلو و سایر نواحی دهان احساس خارش کنند.

 

برای جلوگیری از خارش زبان خود چه باید کرد؟

اجتناب از مواد غذایی حساسیت زا بهترین راه برای خلاص شدن از خارش زبان است. به یاد داشته باشید که گرما می تواند پروتئین های آلرژی زا را از بین ببرد. بنابراین سبزیجاتی را بپزید که باعث خارش پوست می شوند، حتی اگر به صورت خام مصرف شوند.

 

اگر آلرژی غذایی ندارید اما متوجه خارش مکرر، لکه های درد یا قرمزی در زبان یا سایر نواحی دهان شدید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما علت دقیق این شکایت زبان را مشخص می کند و درمان مناسب را تجویز می کند. به عنوان مثال، داروهای آنتی هیستامین برای افرادی که به دلیل آلرژی دچار خارش زبان می شوند، تجویز می شود.

 

 

عوامل مختلفی به غیر از عوامل حساسیت زا مسئول خارش زبان هستند. حتی اگر پزشکان کلینیک دندانپزشکی در تهرانپارس به شما کمک می کنند تا از شر این مشکل خلاص شوید، اما باید از یک روش بهداشت دهان و دندان سالم پیروی کنید که شامل تمیز کردن زبان با خراش است.

 

اگر از مسواک زدن  برای تمیز کردن زبان خود استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که خراش‌های زبان 30 درصد بیشتر از مسواک در از بین بردن سلول‌های مرده و ترکیبات گوگرد فراری که در سطوح زبان به دام افتاده‌اند، کارآمدتر هستند.

 

 

برچسب ها خارش زبان , مسواک زدن ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 79
  • بازدید سال : 3,566
  • بازدید کلی : 8,047