loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 61 یکشنبه 16 مرداد 1401 نظرات (0)

 

آپنه خواب یک اختلال خواب جدی است که به دلیل ریزش بافت در راه هوایی و در نتیجه قطع شدن تنفس هنگام خواب رخ می دهد. چنین دوره های متناوب وقفه های تنفسی هنگام خواب بر چرخه خواب تأثیر می گذارد که به دلیل آن قربانیان مجبور هستند تا حدی چندین بار از خواب بیدار شوند. با این حال، مبتلایان متوجه نمی شوند که خواب آنها مختل شده است. به همین دلیل است که برخی افراد در طول روز حتی پس از خواب کافی در شب احساس خواب آلودگی می کنند.

 

با وجود شیوع آن، این مشکل در اکثر موارد اشتباه تشخیص داده می شود. این به این دلیل است که قربانیان از علائم معمول آن مانند مکث تنفس، خروپف، نفس نفس زدن و سایر مواردی که هنگام خواب رخ می دهند، بی اطلاع هستند. اگر درمان نشود، چنین مکث‌های مکرر تنفسی سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کند و به دنبال آن مشکلات جدی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و غیره ایجاد می‌کند.

 

اختلالات خواب مانند بی خوابی و آپنه خواب ارتباط مستقیمی با مشکلات دندانی دارند. ما متوجه شده ایم که خواب قطع شده باعث ایجاد مشکلات دندانی مانند مشکلات لثه، پوسیدگی دندان، خشکی دهان و غیره در بسیاری از افراد شده است. آپنه خواب بر اساس علل زمینه ای آن طبقه بندی می شود که از مشکلات عصبی تا حتی معضلات دهانی را شامل می شود. جدای از علائم مشخصه یکسان، عواقب بعدی هر نوع متفاوت است.

 

انواع مختلف آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب به 3 نوع تقسیم می شود: آپنه انسدادی خواب، آپنه خواب مرکزی و آپنه خواب پیچیده.

 

1) آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب، همچنین به عنوان OSA شناخته می شود، شایع ترین اختلال تنفسی مرتبط با خواب است. این به دلیل انسداد عملکردی در گلو ایجاد می شود. به طور کلی، ماهیچه های گلو از بافت های نرم (مانند لوزه ها، یووولا) که در پشت گلو قرار دارند حمایت می کنند و باید در طول خواب آرام باشند.

 

هنگامی که آن ماهیچه ها فرو می ریزند، بافت ها تا حدی به داخل گلو می لغزند تا انسداد راه هوایی اتفاق بیفتد. این بدان معناست که OSA دریافت هوا در راه هوایی فوقانی را دشوار می کند حتی اگر ریه ها به درستی کار کنند. به محض اینکه مغز تشخیص داد که بدن هوای کافی برای تنفس دریافت می کند، به فرد سیگنال می دهد که از خواب بیدار شود تا بتواند با تلاش کمی راه هوایی را باز کند.

 

عوامل خطر - با افزایش سن، به خصوص برای مردان اتفاق می افتد. به طور مشابه، افراد چاق، زنان باردار، افرادی که به پشت می خوابند، به شدت مستعد ابتلا به این نوع آپنه خواب هستند.

 

علائم آن عبارتند از:

 

خرناس

بیدار شدن با خشکی در دهان

سردردهای مکرر

وقتی از خواب بیدار می شوید احساس خستگی می کنید

اگر از آپنه انسدادی خواب رنج می برید، نگران نباشید. دندانپزشک شما این مشکل را با داروها، روش های جراحی، دستگاه های دهان، دستگاه های CPAP و غیره برطرف می کند.

 

2) آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی مانند آپنه انسدادی خواب شایع نیست. برخلاف OSA که به دلیل فروپاشی عضلات گلو اتفاق می‌افتد، آپنه خواب مرکزی زمانی اتفاق می‌افتد که مغز و سیستم عصبی سیگنال‌هایی را به ماهیچه‌هایی که تنفس را تنظیم می‌کنند ارسال نمی‌کنند. از این رو قربانی با قطع موقت تنفس مواجه می شود و او را به بیدار شدن مکرر ترغیب می کند.

 

افراد سیگاری و افرادی که به طور مکرر مواد مخدر مصرف می کنند، شانس بالایی برای ابتلا به آپنه مرکزی خواب دارند. OSA و آپنه خواب مرکزی علائم مشابهی مانند مکث در تنفس، خستگی در طول روز و غیره دارند اما باعث خروپف نمی شود. این به این دلیل است که ماهیچه های گلو در اینجا جغجغه نمی کنند.

 

به طور ساده، آپنه خواب مرکزی به دلیل مشکلات عصبی رخ می دهد در حالی که OSA توسط مشکلات مکانیکی در عضلات گلو ایجاد می شود. رفع این آپنه خواب بسیار دشوار است، اما می توان تا حد زیادی با رفع علت زمینه ای آن را برطرف کرد.

 

3) آپنه خواب پیچیده

اخیراً پزشکان نوع جدیدی از آپنه خواب به نام آپنه خواب پیچیده را شناسایی کرده اند. مشخص شده است که این آپنه خواب ترکیبی از خواص آپنه انسدادی و مرکزی است. از آنجایی که محققان هنوز در حال کشف بیشتر در مورد این هستند، علائم منحصر به فرد آن هنوز آشکار نشده است، بنابراین تشخیص بسیار دشوار است.

 

اغلب، قربانیان آپنه خواب پیچیده علائم OSA را نشان می دهند، اما نمی توان آن را به طور کامل با روش CPAP و سایر درمان های آپنه انسدادی خواب درمان کرد. به همین ترتیب، مشکلات تنفسی حتی پس از خلاص شدن از شر OSA نیز باقی می ماند. از این رو دندانپزشکان باید بررسی کنند که آیا بیمار آپنه خواب مرکزی دارد که درمان های سنتی OSA درمانی برای آن ارائه نمی کند یا خیر.

 

خط پایین

آپنه خواب یک اختلال شایع اما ناشناخته است زیرا مبتلایان بدون اطلاع خود در خواب با مشکلاتی مواجه می شوند. علیرغم اینکه به نظر می رسد یک وضعیت عادی و بی ضرر است، اما به دلیل وقفه مکرر نفس، می تواند شما را در شرایط مختلف تهدید کننده زندگی قرار دهد.

 

به یاد داشته باشید که اگر فردی خواب خود را به طور مکرر قطع کرده باشد، ممکن است تنفس دوره ای او قطع شود و هر بار بیش از 10 ثانیه طول بکشد و به همین دلیل فرد از خواب بیدار شود. آنها از آپنه خواب رنج می برند و باید در اسرع وقت به دندانپزشکی در شهریار مراجعه کنند.

برچسب ها آپنه خواب ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 101
  • بازدید ماه : 101
  • بازدید سال : 3,588
  • بازدید کلی : 8,069