loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 29 دوشنبه 27 بهمن 1399 نظرات (0)

 

آنچه شما باید در مورد فرسایش دندان بدانید

رژیم متعادل نه تنها برای سلامت بدن مهم است ، بلکه تأثیر بسزایی در سلامت دهان شما دارد. دندان ها ، لثه ها و زبان شما تحت تأثیر چیزهایی که می خورید و می نوشید ، می باشید.برای حفظ سلامت دهان و دندان ، باید یاد بگیرید که کدام غذاها و نوشیدنی ها می توانند مضر باشند و کدام یک را انتخاب کنید. اثرات قند بر روی دندان های شما کاملاً مشخص است ، این باعث پوسیدگی دندان می شود که می تواند باعث از دست دادن دندان شود. علاوه بر این ، اسید تأثیر بسیار مخربی بر روی دندان های شما دارد.

به تمام این دلایل ، من می خواستم مقاله ای تهیه کنم که در آن به شما می گوییم در مورد مشکل فرسایش دندان باید چه چیزی بدانید. با یادگیری بیشتر در مورد اثرات فرسایش دندان و نحوه تشخیص و مدیریت آن ، من می خواهم که برای انتخاب سالم تر ، بهتر مطلع شوید. این در نهایت به نفع سلامتی شما و همچنین کیفیت زندگی شما خواهد بود.

فرسایش مینا و دندان

مینای دندان سخت ترین و معدنی ترین قسمت بدن ما است. این لایه خارجی هر دندان را می پوشاند ، از استخوان حساس دندان زیر محافظت می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

فرسایش دندان از بین رفتن مینای دندان است و در اثر حمله اسید ایجاد می شود. وقتی مینای دندان فرسایش می یابد ، عاج یا استخوان دندان در معرض دید قرار می گیرد. باعث درد و حساسیت می شود.کلینیک دندانپزشکی میرداماد تهران

برخلاف سایر قسمتهای بدن ما (مانند استخوان یا عضله) ، مینای دندان حاوی سلولهای زنده نیست. این بدان معناست که وقتی مینای دندان از بین رفت ، بدن ما نمی تواند آن را بازسازی کند. بنابراین ، مهم است که از فرسایش مینای دندان خود جلوگیری کنیم. مینای دندان را می توان مجدداً تهیه کرد ، یعنی می توان دوباره آن را تکمیل کرد ، اما این در شرایطی است که می توان تعادل اسید و مواد معدنی را برای فرسایش بسیار محدود برقرار کرد. به طور خلاصه ، ترمیم مستقیم بدن خود مانند سایر اندام ها برای بدن ما بسیار دشوار است.کلینیک دندانپزشکی میرداماد تهران

 

 

 

تشخیص سایش دندان

سایش معمولاً در حفره های دندان ، خارج از سطح دندان و نوک نیش ایجاد می شود. این می تواند بافت زیرین عاج (یا سیمان) را با رنگ زرد تیره تر از مینای دندان نشان دهد.

 

از آنجا که داخل دندان حساس است ، ممکن است دندان های شما نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد یا اسیدی نیز حساسیت بیشتری داشته باشند. این حساسیت بزرگترین سرنخ در مورد سلامت مینای دندان شما است.

 

 

 

سایش دندان چگونه رخ می دهد؟

وقتی هر ماده اسیدی می خورید یا می نوشید ، مینای دندان برای مدت کوتاهی نرم می شود. در این مدت ، مقداری از مواد معدنی خود را از دست می دهد.بزاق دهان شما به آرامی از این اسیدیته در دهان جلوگیری کرده و آن را به تعادل طبیعی خود باز می گرداند. با این حال ، اگر این حمله اسیدی خیلی زود اتفاق بیفتد ، دهان شما فرصتی برای تجدید قوا ندارد.وقتی مینای دندان شما ضعیف می شود ، در معرض آسیب قرار می گیرد و به راحتی از بین می رود. با گذشت زمان ، سطح دندان خود را از دست می دهید.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی

غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند باعث فرسایش دندان شوند. میزان اسیدیته با "مقدار pH" اندازه گیری می شود و هر چیزی که مقدار pH آن کمتر از 5.5 باشد اسیدی تر است و می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

 

نوشیدنی های گازدار ، آب های معدنی و نوشیدنی های حاوی کربنات ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند. حتی مارک های بدون قند یا "رژیم" نیز می توانند باعث آسیب شوند زیرا بسیار اسیدی هستند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند میوه ها و آب میوه ها - مرکبات مانند لیمو و پرتقال - حاوی اسیدهای طبیعی هستند که می توانند برای دندان های شما مضر باشند ، به خصوص اگر مرتباً از آنها استفاده کنید.

آب گازدار شیرین شده در صورت نوشیدن زیاد می تواند موثر باشد ، زیرا حاوی اسیدهای ضعیفی است که می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

بعضی از انواع الکل ها در صورت نوشیدن زیاد می توانند به مینای دندان شما آسیب برسانند. این می تواند آبجو ، شراب ، و سمنو باشد. مخلوط حاوی نوشیدنی های گازدار ، مقوی ها و لیموناد نیز می تواند باعث خوردگی شود.

نوشیدنی های ورزشی

بسیاری از نوشیدنی های ورزشی حاوی موادی هستند که می توانند باعث فرسایش دندان و همچنین پوسیدگی شوند. با این حال ، برای ورزشکاران مهم است که از کم آبی بدن جلوگیری کنند ، زیرا این امر می تواند باعث خشکی دهان و بوی بد دهان شود. آب علاوه بر اینکه برای دهان ما سالم است ، بهترین منبع آبرسانی نیز است.

 

 

 

مشکلات پزشکی و فرسایش دندان

شرایطی که باعث می شود از نظر جسمی بیمار باشید می تواند باعث فرسایش مینای دندان شود زیرا استفراغ حاوی مقادیر زیادی اسید است.

تهوع صبحگاهی ، پرخوری و شیمی درمانی در دوران بارداری تنها برخی از دلایلی است که می تواند باعث استفراغ منظم شما شود و بنابراین به مینای دندان آسیب برساند.

اسیدهای تولید شده توسط معده نیز می توانند وارد دهان شوند (به این عمل ریفلاکس معده و مری گفته می شود).

افرادی که دچار فتق یا مری هستند یا بیش از حد الکل مصرف می کنند ممکن است به دلیل استفراغ دچار سایش دندان شوند.

 

 

چگونه می توانیم از فرسایش دندان جلوگیری کنیم؟

فقط در زمان صرف غذا و نوشیدنی های اسیدی و همچنین نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های گازدار مصرف کنید.این باعث کاهش تعداد حملات اسیدی به دندان های شما می شود.

نوشیدنبه سرعت بنوشید بدون اینکه آن را در دهان خود نگه دارید یا اطراف دهان خود را "نفخ" (شستشو) دهید. از نی استفاده کنید تا نوشیدنی ها به سرعت به حلق شما برسند و از تماس طولانی مدت با دندان های خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال ، هنگامی که یک نوشیدنی شیرین مانند کولا می نوشید (اگرچه مصرف آن را به شما توصیه نمی کنم) ، بسیار مهم است که آن را مستقیماً با استفاده از نی قورت دهید و بدون اینکه دندان های خود را بشویید ، آن را بنوشید.

وعده های غذایی خود را با پنیر یا شیر به پایان برسانید زیرا به از بین بردن اسید کمک می کند.

بعد از خوردن وعده غذایی می توانید آدامس های بدون قند بجوید. این به تولید بزاق بیشتر کمک می کند تا اسیدهای تشکیل شده در دهان شما بعد از خوردن غذا از بین برود. اگر مطمئن نیستید که از مشکلات مفصلی برخوردار هستید ، بدون مشورت با دندانپزشک خود ، آدامس های منظم مصرف نکنید.حداقل یک ساعت صبر کنید تا دندان های خود را بعد از خوردن یا نوشیدن ماده اسیدی مسواک بزنید. این به دندان های شما زمان می دهد تا مواد معدنی خود را دوباره تولید کنند.دندان های خود را حداقل یک بار در شبانه روز با خمیر دندانهای حاوی فلوراید مسواک بزنید. از یک مسواک سر کوچک با موهای متوسط ​​تا نرم استفاده کنید.

کودکان تا سه سال باید از خمیر دندان با میزان فلوراید حداقل 1000 ppm (قطعات در میلیون) استفاده کنند. بزرگسالان سه ساله و بالاتر باید از خمیردندان استفاده کنند که به طور متوسط ​​حاوی 1500 ppm فلوراید باشد.بعد از مسواک زدن خمیر را تف کنید. با آب بشویید! بنابراین ، فلوراید بیشتر در دندان های شما باقی می ماند.

اطمینان حاصل کنید که خمیردندان شما ساینده نیست ، به خصوص خمیرهای سفید کننده می توانند بیش از حد معمول ساینده باشند. این نسبت ها متأسفانه در پشت اکثر خمیردندان ها ذکر نشده است. مقادیری که به آنها RDA نیز گفته می شود ، این مقدار سایش را نشان می دهد. ما خمیر دندان با مقدار RDA 70 به پایین را توصیه می کنیم ، خصوصاً برای بیمارانی که دچار فرسایش زیاد دندان هستند.

 

 

چگونه فرسایش دندان را کنترل کنیم؟

فرسایش دندان همیشه لازم نیست که درمان شود. با معاینات و مشاوره های منظم ، دندانپزشک می تواند به شما در جلوگیری از وخیم تر شدن مشکل کمک کند.علاوه بر استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید ، دندانپزشک ممکن است استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید و استفاده از ژل فلوراید را هر 6 تا 12 ماه توصیه کند. وی همچنین ممکن است یک خمیر دندان با مقدار بیشتری فلوراید در آن توصیه کند.برخی از خمیردندان ها به طور خاص برای کمک به سفت شدن و محافظت از مینای دندان در هنگام مسواک زدن طراحی شده اند. این خمیردندان حاوی فلوراید نیز است که به محافظت از دندانهای ما در برابر پوسیدگی دندان کمک می کند. مسواک زدن باید دو بار در روز و به مدت دو دقیقه انجام شود.

 

 

 

درمان های فرسایش دندان

اگر سطح سایش بیش از حد شدید است ، باید دندان یا دندان آسیب دیده درمان شود. درمان برای محافظت از مینای دندان و لایه های داخلی دندان مهم است. گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

 

معمولاً ساخت یک پر کننده برای ترمیم آن کافی است. با این حال ، در موارد شدیدتر ، ممکن است دندانپزشک نیاز به تهیه یک تاج سرامیکی (روکش) داشته باشد.

مهم است که با دندانپزشک خود در مورد تمام گزینه های درمانی صحبت کنید و اقدامات لازم برای جلوگیری از مشکلاتی که باعث ایجاد این سایش ها در طولانی مدت می شود را انجام دهید.سرانجام ، از آنجا که بسیاری از خمیردندان هایی که به عنوان "طبیعی" فروخته می شوند فلوئور ندارند و ما از میزان سایش اطلاع نداریم ، من به شما توصیه می کنم با دندانپزشک خود مشورت کرده و خمیر دندان مناسب را برای استفاده انتخاب کنید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 25
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 242
  • بازدید ماه : 242
  • بازدید سال : 3,729
  • بازدید کلی : 8,210