loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 27 چهارشنبه 19 آذر 1399 نظرات (0)

 

See the source image

مراقبت از دندانهای شیری در نوزادان

 

مرحله دندان درآوردن در نوزادان

از نظر بهداشت دندان در افراد 4 دوره جداگانه وجود دارد. اولین آنها دوره بدون دندان بعد از تولد است. مرحله دوم دوره ای است که فقط دندان های شیری در دهان رشد می کنند. مراحل بعدی دوره ای است که هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی در دهان پیدا می شوند. آخرین مرحله دوره ای است که فقط دندانهای دائمی در دهان وجود دارد. هر یک از این مراحل باید با توجه به سن و ساختار دهان کودک به طور جداگانه ارزیابی شود و بر این اساس از درمان دندانپزشکی مناسب استفاده شود. از لحظه رویش اولین دندانهای شیری ، خانواده ها باید شرایط را کنترل کنند ، علائم را مشاهده کنند و فرزندان خود را به طور منظم چک کنند. زیرا اختلالات دندانی که در کودکی رخ می دهد می تواند در سنین بعدی باعث ایجاد اختلال در ساختار دندان یا فک شود.

چه زمانی دندان های شیری رشد می کنند؟

رویش دندان های شیری در نوزادان از حدود ماهگی 6 شروع می شود. ابتدا دندان های ثنایای پایین تر می روید. به مرور زمان دندان های آسیاب دندان نیز در دهان دیده می شوند. رشد دندانهای شیری در دهان می تواند تا سن 2 تا 3 سالگی ادامه داشته باشد. والدین باید این روند را از نزدیک دنبال کنند و در صورت بروز ناهنجاری با دندانپزشک مشورت کنند.

چگونه می توان تشخیص داد که کودک در حال دندان درآوردن است؟

در نوزادان ، هنگام دندان درآوردن ، در کام نرم شکاف ایجاد می شود. این وضعیت باعث ناراحتی نوزادان می شود. در طی روند دندان درآوردن ، ممکن است تب خفیف ، بی قراری ، خارش در لثه و حالت تهوع ایجاد شود. در این صورت مادر و پدر مسئولیت زیادی دارند. آنها باید این دوره از نوزادان خود را به خوبی درک کنند و درست رفتار کنند.

 

 

برای خارش در هنگام دندان درآوردن در نوزادان چه باید کرد؟

 

در دوره دندان درآوردن ، بعد از شستن دست های مادر و پدر ، ماساژ آرام قسمت های بیرون زدگی دندان با انگشتان ، به آرامش کودک کمک می کند. به این ترتیب خارش و ناراحتی کودک کاهش می یابد. نوزادان با  تمام اشیایی که در طی این فرآیند پیدا می کنند دندان های خود را خراش می دهند. جسمی که به دهان برده می شود باعث آلوده شدن دهان نوزادان می شود.

چگونه می توان از درد دندان درآوردن کودک کم کرد؟

در این حالت باید ماساژ را روی ناحیه دندان قرار داد ،

یک تکه پارچه تمیز باید خنک شود و کمی روی ناحیه دندانه دار فشرده شود ،

برای نوزادانی که از درد شدید رنج می برند ، شربت های تسکین درد باید با تجویز پزشک مصرف شود.

چگونه از دندانهای شیری مراقبت کنیم؟

دندانهای شیری سریع تر از دندانهای دائمی خراب می شوند. والدین باید به اندازه دندانهای دائمی از دندانهای شیری فرزندان خود مراقبت کنند. والدین باید فرزندان خود را در فواصل معین نزد دندانپزشک ببرند و در هر تغییری که در دندان کودک آنها رخ دهد فوراً مداخله می کنند. تغییر رنگ یا تغییر شکل دندان های شیری بلافاصله مورد توجه قرار نمی گیرد. والدین باید فرزندان خود را از غذاهای شیرین دور نگه دارند و پس از مصرف شیر یا آب میوه ها باید مراقبت های دهان و دندان را انجام دهند.

مراقبت از دندان در کودکان باید قبل از رویش دندان های شیری آغاز شود. وقتی اولین دندان ها شروع به ظهور می کنند ، باید بعد از غذا با گاز استریل دندان ها پاک شوند. با افزایش دندان ها، باید توجه بیشتری به عادت های غذایی داشت و باید صبح و عصر به طور مرتب تمیز شود.والدین مسئول دندانهای شیری کودکان هستند. به همین دلیل ، مسواک و خمیر دندان انتخاب شده باید مناسب

با توجه به انواع مسواک کدام مناسب ترین است؟

مسواک در مواد مختلف و به اشکال مختلف موجود است. قیمت ها با توجه به مواد استفاده شده متفاوت است. مسواک هایی که امروز می توانیم خریداری کنیم به شرح زیر است:

مسواک چوبی ارگانیک: آنها مسواک هایی هستند که می توانیم آنها را از نظر نداشتن رنگ و سیلیکون (PVC) بسیار سالم بدانیم. اما مسواک هنگامی که با خمیر دندان تمیز می شود ، چوب می تواند مواد شوینده را جذب کرده و شستشو آن مشکل شود. بنابراین لازم است که مراقب باشید.

مسواک سیلیکون: از اینمسواک ها به طور مکرر استفاده می شود. باید توجه ویژه شود که سیلیکون حاوی PVC و BPA نیست. با توجه به شرایط استفاده از محصول ، می توان آن را آب پز کرد یا در دستگاه ضدعفونی کننده قرار داد.

مسواک لاستیکی: اگر از لاستیک طبیعی ساخته شده باشند ، محصولات بسیار سالمی هستند. لاستیک به طور کلی محصولی است که حاوی باکتری نیست. با این حال ، ممکن است به گرد و غبار زیادی در اطراف بچسبد ، بنابراین ممکن است لازم باشد در حین استفاده مرتباً زیر آب روان شسته شود.

میوه ها - سبزیجات: والدینی که نمی خواهند مسواک بخرند می توانند سبزیجات خام مانند هویج را به کودک بدهند .

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 185
  • بازدید ماه : 185
  • بازدید سال : 3,672
  • بازدید کلی : 8,153