loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 28 سه شنبه 05 مرداد 1400 نظرات (0)

مصرف سیستمیک فلوراید چیست؟

فلوئور دارای بالاترین میزان الکترونگاتیوی در بین کلیه عناصر شیمیایی است. هیچ ماده شیمیایی نمی تواند فلوئور را از ترکیب خود آزاد کند. به همین دلیل ، فلوئور در طبیعت آزاد یافت نمی شود ، به عنوان ترکیبی به شکل "فلوراید" وجود دارد و جداسازی آن با روش های علمی بسیار دشوار است. به همین دلیل ، به جای فلورین ، آن را فلوراید می نامند. فلوراید را نمی توان در شیشه ، سیلیکون ذخیره کرد. این ماده اولیه مهم صنایع آهن و فولاد ، شیمی ، سرامیک و شیشه است.

 

سیستمیک فلوراید چیست؟ چه چیزی نیست؟ متابولیسم و ​​سمیت فلوراید فلورین دارای بالاترین قدرت منفی در بین عناصر شیمیایی است. هیچ ماده شیمیایی نمی تواند فلوئور را از ترکیب خود آزاد کند. به همین دلیل ، فلوئور در طبیعت آزاد یافت نمی شود ، بلکه به صورت ترکیبی به شکل "فلوراید" وجود دارد و جداسازی آن با روش های علمی بسیار دشوار است. به همین دلیل به جای فلورین ، آن را فلوراید می نامند. فلوراید را نمی توان در شیشه ، سیلیکون ذخیره کرد. این ماده اولیه مهم صنایع آهن و فولاد ، شیمی ، سرامیک و شیشه است.

                     

 

  فلوراید ماده معدنی است که می تواند در طیف گسترده ای از محیط ها و شرایط زمین شناسی تشکیل شود. اولین استفاده شناخته شده از ترکیبات فلوراید به سال 1670 در اچ شیشه برمی گردد. شیمیدانان سعی کردند محتوای این ماده را که می تواند شیشه را اچ کند ، تعیین کنند و در سال 1869 ، جورج گور موفق شد برای اولین بار مقدار کمی فلوئور خالص با روش الکترولیت تولید کند.

 

 

 

به طور اتفاقی کشف شده است که فلوراید شیوع پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. در سال 1916 ، دندانپزشک آمریکایی دکتر اف مک کی برخی از نقایص را در مینای دندان بیماران خود یافت و این نقایص را به عنوان مینای دندان لکه دار نامید. در دهه 1930 مشخص شد که علت این نقایص مینای دندان به دلیل غلظت بالای فلوراید در آب آشامیدنی است و مقاومت آنها در برابر پوسیدگی بیشتر است.

 

 

 

در سال 1942 دین و همکاران در یک مطالعه اپیدمیولوژیکی که آنها انجام دادند ، هنگامی که تقریباً 1 ppm در آب آشامیدنی یافت شد ، هیچ نقصی در مینای دندان یافت نشد. همچنین مشخص شد مقاومت آنها در برابر پوسیدگی دندان بیشتر است. با توجه به مطالعات انجام شده ، پذیرفته شد که میزان مطلوب فلوراید در آب آشامیدنی باید 1 ppm باشد. با این حال ، این نسبت فلوراید با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت است. دلیل این امر این است که آب در آب و هوای گرم بیشتر تبخیر می شود و بنابراین غلظت فلوراید افزایش می یابد. در شرایط آب و هوای گرم ، فلوراید مطلوب باید ppm 7/0 باشد (5).

 

 

 

فلوراید آب آشامیدنی طبیعی و چشمه با استفاده از روشهای سیستمیک و موضعی به عنوان یک روش بهداشت عمومی برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی در مناطق جغرافیایی که غلظت فلوراید کم است (<0.5 ppm) یا در کشورهایی که نمی تواند به دلیل اقتصادی یا کمبودهای فنی ، بنابراین شیوع پوسیدگی در افراد مشهود است و به همین ترتیب کاهش می یابد (9 و 11).

 

 

 

کاربردهای سیستمیک فلوراید

 

 

 

برنامه های فلوراید سیستمیک ؛ این ماده به صورت قرص ، پاستیل ، قطره ، نمک یا افزودن فلوراید به شیر ، ترکیبات مولتی ویتامین - فلوراید ، فلوراسیون مدرسه یا آب آشامیدنی ساخته می شود. WHO شرایط لازم برای افزودن F به آب آشامیدنی در جامعه را به شرح زیر گزارش کرده است:

 

- سطح پوسیدگی در آن جمعیت باید متوسط ​​بالا باشد و همچنین باید مشخص شود که روند صعودی وجود دارد.

 

- آن منطقه باید از نظر اقتصادی و فنی از یک سطح مشخص بالاتر باشد.

 

- شبکه آب آشامیدنی منطقه ای باید برای اکثر خانه ها قابل دسترسی باشد.

 

- افراد در آن جامعه باید از آبی که به خانه هایشان می رسد به عنوان آب آشامیدنی و تهیه وعده های غذایی استفاده کنند.

 

- آن منطقه باید دارای تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ باشد.

 

- مواد شیمیایی فلوراید موجود و مورد استفاده باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

 

- تجهیزات لازم و پرسنل آموزش دیده باید در ایستگاه موجود باشد تا بررسی های منظم انجام شود.

 

  • آب مدرسه: ppm 2-5 برای کودکان آزمایش شده است.

 

  • نمک: 90 میلی گرم F / kg و 250mg F / kg در سوئیس آزمایش شده است. امروز 250 میلی گرم در کیلوگرم توصیه می شود. این ماده در کشورهایی مانند فرانسه ، ایتالیا ، بلژیک ، جامائیکا ، کلمبیا یافت می شود.

 

  • شیر: معمولاً با استفاده از شیر کشور تعیین می شود.

 

- برای استفاده روزانه از 200 میلی لیتر ، لازم است 5 ppm اضافه کنید.

 

- شیرهای آماده: در مجارستان ، بلغارستان ، روسیه ، چین ، انگلیس و شیلی دارای فلوره است.

 

  • شکر: 2 و 5 ppm F (20 و 50 ppm F وزن خشک) در محلول قند به موفقیت 3-44٪ دست یافت. مقادیر مشابهی به آب میوه اضافه شد.

 

  • قرص و قطره: به عنوان جایگزین آب آشامیدنی در نظر گرفته می شود.

 

هنگام تنظیم مقدار قرص ، باید هم سن کودک و هم غلظت فلوراید موجود در آب آشامیدنی آن منطقه در نظر گرفته شود (6) (جدول 1). امروزه قرص های فلوراید بیشتر برای کودکانی که ضایعات پوسیدگی فعال و گسترده دارند یا جریان بزاق ناکافی دارند توصیه می شود (12).

 

 

 

 

 

 

مشکلات تجویز سیستمیک فلوراید

 

- برای همیشه موثر نیست.

 

- مشکلات کاربردی دارد.

 

-باید به طور منظم استفاده شود.

 

- سیستم فاضلاب خوب آب مورد نیاز است.

 

- آزادی شخصی - مسائل اخلاقی وجود دارد.

 

-خطر ابتلا به فلوروز دندان وجود دارد.

 

-سایر مشکلات مربوط به Systemic F یک خطر است (9 ، 11).

 

متابولیسم فلوراید

 

 

 

90-75 درصد فلوراید بلعیده شده به سرعت از دستگاه گوارش به ویژه از معده جذب می شود. نیمه عمر جذب حدود 30 دقیقه است. بیشترین غلظت در پلاسما معمولاً طی 60-30 دقیقه رخ می دهد. جذب فلوراید از معده با PH محتوای معده متناسب است و فلوراید باقیمانده می تواند از روده ها جذب شود. از آنجا که کلسیم یا یونها (کاتیونها: Fe ، Al ، Mg ، Na ، K و غیره) که مقادیر زیادی مصرف می شود با فلوراید در معده حل نمی شود و ترکیباتی ایجاد می کند ، جذب آنها از سیستم گوارشی دشوار می شود. در حالی که جذب می شوند ، می توانند همراه با این یون ها جذب شوند (4).

 

 

 

در پلاسمای انسان دو نوع F وجود دارد:

 

1- فرم یونی: F آزاد ، به پروتئین یا سایر اجزای پلاسما متصل نیست.

 

2- شکل ارگانیک: به شکل پیچیده به ویژه در پروتئین ها به اجزای پلاسما پیوند می یابد.

 

 

 

مقدار F در بافتهای سخت و نرم مستقیماً به مقدار F یونی در پلاسما بستگی دارد. به F آلی وابسته نیست. سطح F پلاسما با افزایش سن به آرامی افزایش می یابد. در یک فرد عادی و در یک محیط بدون F 1.5 میکرومول در لیتر محاسبه شد. این تجمع به دلیل F آلی است. حدود 99٪ از مقدار F در بدن با بافت های کلسیفیک شده (استخوان ها ، غضروف ها ، بافت های دندانی ، تاندون ها) مرتبط است. در بزرگسالان ، 50٪ F روزانه به مدت 24 ساعت در بافتهای کلسیفیه نگه داشته می شود. باقی مانده از طریق ادرار دفع می شود. در کودک در حال رشد ، F متصل ممکن است بسته به سن به دلیل فعال بودن استخوان و تولید بافت سخت ، تا 65٪ افزایش یابد. این ماده به شدت به فلوراید آپاتیت و سایر ترکیبات فسفات کلسیم در بدن متصل می شود ، اما برگشت پذیر نیست. سپس در جذب حل می شود - مکانیسم قرارگیری استخوان و بافت های سخت (3).

 

 

 

حدود 25-25٪ از مصرف روزانه F جذب نشده و از طریق مدفوع دفع می شود. دفع F جذب شده بیشتر از طریق کلیه است. میزان پاکسازی F از پلاسما برابر است با مجموع کلیرانس F در بافتهای کلسیفیه شده و میزان دفع از کلیه ها.

 

 

 

فلوراید به طور سیستمی توسط بافتهای دندانی توسط مایعات بافتی مجاور در طی مرحله آلی ، توسعه بلورهای مینا و مرحله بلوغ قبل از ظهور ، دوره اولیه کانی نگهداری می شود. در مرحله بلوغ مینای دندان ، یعنی اواخر دوره معدنی سازی و روند پیری زیر ، بزاق ، پلاک دندانی ، کاربردهای دندانی ، غذا و نوشیدنی و غیره جذب فلوراید به صورت موضعی با استفاده از دارو اتفاق می افتد (5).

 

 

 

 

 

 

در حالی که مصرف طولانی مدت فلوراید در دوزهای مطلوب هیچ صدمه ای سیستمیک در بدن ایجاد نمی کند ، "سمیت حاد فلوراید" با یک بار مصرف و دوز بالای فلوراید و "سمیت مزمن فلوراید" با مصرف فلوراید کمی بالاتر از دوز بهینه برای مدت طولانی. معلوم می شود (10).

 

 

 

مسمومیت حاد با فلوراید

 

 

 

سرعت و شدت پاسخ به میزان فلوراید مصرفی و سن و وزن فرد بستگی دارد.

 

دوز کشنده متناسب با وزن بدن است. به طور خلاصه ، این به عنوان 1 گرم فلوراید یا 2.2 گرم NaF در هر 10 کیلوگرم محاسبه می شود. تقریباً 5-10 گرم NaF برای بزرگسالان 70 کیلوگرم. برای یک کودک 15 کیلویی ، تقریباً 2-1 گرم NaF یک دوز کشنده است.

 

آستانه دوز سمی احتمالی 5 میلی گرم در کیلوگرم است.

 

در هنگام استفاده موضعی از F می توان به دوز سمی احتمالی نیز رسید. اثر اصلی بلعیدن کودک F با احساس حالت تهوع و استفراغ آشکار می شود.

 

این به دلیل اسید هیدروفلوئوریک است که بر اثر ترکیب هیدروژن و F در آب معده ایجاد می شود. این ماده تحریک کننده معده است. علائم اولیه مسمومیت F حالت تهوع ، گرفتگی شکم ، استفراغ ، اسهال ، افزایش بزاق و مایعات بدن (تعریق) ، کمبود آب بدن و تشنگی است. اگر در طی 2-4 ساعت هیچ مداخله ای انجام نشود ، ممکن است مرگ رخ دهد. در مراحل بعدی ممکن است وارد فاز برگشت پذیر شود که با انقباضات عضلانی شروع شده و منجر به ایست قلبی شود. پس از آن کاهش هوشیاری و کما وجود دارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 119
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 271
  • بازدید ماه : 271
  • بازدید سال : 3,758
  • بازدید کلی : 8,239