loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 24 شنبه 29 خرداد 1400 نظرات (0)

ضایعه دندانی چیست؟ چرا رخ می دهد؟

در زبان پزشکی ، ضایعه یا اختلال بافتی نام کلی است که به هر گونه بافت غیرطبیعی موجود در ارگانیسم گفته می شود ، که معمولاً در اثر بیماری یا ضربه از بین می رود. ضایعه دندان همچنین به دلیل آسیب بافتی در ریشه دندان ایجاد می شود. واکنش های بافت های اطراف ریشه دندان ها در برابر آسیب های مختلف مانند سایر قسمت های بدن است. این به یک واکنش التهابی در دندان محل ضایعه دندان اشاره دارد. ضایعه می تواند حاد یا مزمن باشد. ضایعه در حالت حاد معمولاً باعث درد در فرد می شود. در حالی که ضایعات مزمن دندانی هیچ علامتی در برخی بیماران ایجاد نمی کند ، اما می توان آنها را در رادیوگرافی های کنترل گرفته شده در کنترل های معمول تشخیص داد. ضایعات دندان ممکن است علائمی مانند درد ، تورم ، تب ، تورم لثه ، حساسیت به سرما و گرما داشته باشد.

 

ضایعات دندان دلایل مختلفی دارد:

- ضربه،

 - پوسیده ،

 - بیماری های لثه (پریودنتال) ،

 - جمع شدن و ساییدن دندان ها ،

 - درمان ناقص کانال ریشه ،

 - می توان آن را به عنوان دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته در فک ذکر کرد.

ضربه به دندان در دوران کودکی می تواند با گذشت زمان باعث ایجاد ضایعه در دندان آسیب دیده شود. در آزمایشاتی که بلافاصله بعد از ضربه دندان انجام می شود ، ممکن است پاسخ مثبت کاذب بدهد ، یعنی مثل اینکه زنده است. در چنین مواردی باید کنترل شود که دندان زنده است (حیاتی است) یا زنده نیست (نکروز) هم در رادیوگرافی و هم در کنترل های نشاط که در فواصل منظم انجام می شود. اگر دندان نکروز باشد ، لازم است درمان کانال ریشه انجام شود ، در غیر این صورت ، به مرور زمان تشکیل ضایعه در ریشه دندان ایجاد می شود.

پوسیدگی به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد

دندان های ما عمدتا از مینا ، عاج و پالپ (عصب دندان) تشکیل شده است. کبودی به دلایل مختلفی رخ می دهد. دلیل اصلی این موارد رعایت نکردن بهداشت دهان و مسواک زدن است. معاینات معمول دندانپزشکی باعث آگاهی از این عادات در فرد می شود و رشد فرد را دنبال می کند. اگر پوسیدگی هایی که از سطح مینای دندان شروع می شوند ، درمان نشوند ، به عاج و سپس به بافت پالپ منتقل می شوند. کبودی های عمیق پیشرفته باعث درد در فرد می شود. اگر پوسیدگی پیشرفته تا پالپ درمان نشود ، باعث ایجاد ضایعه در ریشه دندان می شود. در این حالت دندان با پر شدن قابل ترمیم نیست و نیاز به درمان کانال ریشه وجود دارد.

تجمع پلاک های مغذی و باکتریایی روی دندان ها

اگر تجمع مواد مغذی و پلاک باکتریایی بر روی دندان ها تمیز نشود ، با گذشت زمان و تماس بزاق به حساب دندان تبدیل می شود. تارتارها جیب های رکود یا لثه را در لثه تشکیل می دهند. این به بیوتیپ لثه بستگی دارد. در حالی که بیماری های لثه در برخی بیماران با رکود لثه آشکار می شود ، در برخی از بیماران خود را به عنوان جیب لثه نشان می دهد. به طور خاص ، جیب لثه عمقی ایجاد می کند که فرد نمی تواند با مسواک زدن آن را تمیز کند. جیب های عمیق حاوی میکروارگانیسم ها هستند. اگر درمان لازم انجام نشود ، میکروارگانیسم ها به سمت ریشه دندان در جیب لثه حرکت می کنند و باعث ایجاد ضایعات در ریشه می شوند. جیب لثه معمولاً دردی در فرد ایجاد نمی کند. درد عنصری است که آگاهی را در فرد ایجاد می کند. بیماری های لثه غالباً مورد توجه قرار نمی گیرند زیرا باعث درد در فرد نمی شوند. معاینات معمول دندانپزشکی از این نظر بسیار مهم است. پیشگیری یا درمان به موقع در دوره اولیه ممکن است از روشهای بعدی جراحی جلوگیری کند.

دندان های جمع کردن و ساییدن

دندان جمع شدن و ساییدن دندان اگرچه نادر است اما می تواند باعث ضایعه دندان شود. در طی فشردن و ساییدن ، نیروهای زیادی بر روی دندان ها ایجاد می شود و این باعث ایجاد ضربه به دندان ها می شود. این تروما که به طور منظم گرفته می شود ، به مرور باعث سایش دندان ها می شود. این وضعیت باعث حساسیت دندان می شود ، همچنین این حساسیت می تواند به اندازه درد برسد. پالپیت حاد یک واکنش پالپ است که در رادیوگرافی خود را نشان نمی دهد اما با درد در فرد خود را نشان می دهد.

درمان ناقص کانال ریشه

سالها بعد ، باعث ایجاد ضایعه در ریشه دندان با استعمار مجدد باکتریها می شود. گاهی این وضعیت می تواند با تورم در لثه خود را نشان دهد. اما بیشتر اوقات هیچ علائمی نشان نمی دهد. در رادیوگرافی دیده می شود. تشخیص این وضعیت در اوایل رادیوگرافی های کنترل گرفته شده در کنترل های معمول دندانپزشک امکان پذیر است. با توجه به عکس رادیوگرافی ضایعه ، تصمیم گرفته می شود که آیا دندان باید در دهان نگه داشته شود یا برداشته شود. اگر قرار باشد دندان در دهان نگه داشته شود ، مناسب است که دوباره درمان کانال ریشه انجام شود.

دندان های عقل تحت تأثیر یا نیمه تأثیرگذار در فک

ضایعه ای دندانی همراه با التهاب لثه در دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته دیده می شود. بسته به موقعیت دندان عقل و ارتباط آنها با سایر دندان ها ، کشیدن اغلب روش درمانی مناسب تری است.

درمان ضایعات دندان چیست؟

دندان نیاز به درمان با دندانی دارد که ضایعه از آنجا منشا می گیرد. ضایعات دندانی تنها با استفاده از آنتی بیوتیک از بین نمی روند. روش درمان بسته به دلایل آن متفاوت است. پزشک ممکن است گاهی اوقات از درمان با آنتی بیوتیک حمایت کند. برای هر بیمار مبتلا به ضایعه دندانی ، درمان به معنای عمل جراحی نیست. بسیاری از فاکتورهای مختلف مانند وضعیت دندان با هم ارزیابی می شوند. اشعه ایکس و پایان معاینه با توجه به سن ، دقیق ترین گزینه درمانی ترجیح داده می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 26
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 88
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 250
  • بازدید ماه : 250
  • بازدید سال : 3,737
  • بازدید کلی : 8,218