loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 27 دوشنبه 04 اسفند 1399 نظرات (0)

 

دندان عقل چیست؟ چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

وقتی به دنیا می آیید هیچ دندان در دهان شما نیست. بین 4 تا 24 ماهگی ، اولین دندان ها ، به نام دندان های شیری ، شروع به ظهور می کنند و در مجموع 20 دندان می شوند. این دندان ها در آینده می ریزند. در سنین 5-7 سالگی ، در حالی که دندان های شیری در حال ریزش هستند ، دندان های ما که برای زندگی استفاده می شوند شروع به بیرون آمدن می کنند. تعداد این دندان ها در مجموع 28 عدد خواهد بود. برای رسیدن به 32 دندان باید دندان عقل رشد کند. این دندان که انتظار می رود در حدود 20 سالگی بیرون بیاید ، امروز یا خارج نمی شود یا سالم نیست. به همین دلیل به دلیل شکل ، نامنظم و رشد نکردن ،  عمل جراحی دندان انجام می شود و دندان ها از استخوان فک جدا می شوند و دهان راحت می شود. گاهی اوقات همه ، گاهی اوقات نیمی ، شروع به ظهور در دهه بیست می کنند.

 کلینیک دندانپزشکی مینوسا

آیا همه  مشکل دندان عقل دارند؟

در دوره استاندارد انتظار نمی رود که این دندان مشکلی ایجاد کند. با این حال ، دندان های فشرده ، دندان های از دست رفته یا ضعیف گاهی اوقات می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند. 20 علامت دندان به روش های مختلف مانند درد ، درد و گزش وجود دارد. در بسیاری از افراد ، این دندان حتی ممکن است نشانه ای نداشته باشد. به همین ترتیب ، با افزایش سن ، 20 دندان می توانند مشکل سازتر و دردناک تر باشند. امروزه ، غلبه بر این مشکلات و مشکلات مشابه دندان آسان تر است. با تجزیه و تحلیل خوب ، می توان در صورت نامناسب بودن دندان با جراحی ، آن را خارج کرد. به این ترتیب ، وقتی مشکل دندانی شروع به بروز می کند ، گرفتن پشتیبانی متخصص مناسب ترین نتیجه خواهد بود.

 کلینیک دندانپزشکی مینوسا

آیا دندان عقل سالم هستند؟

این که رژیم غذایی نسبت به قبل نرم است ، ممکن است باعث رشد این دندان ها نشود. شاید انسان در مرحله تکاملی باشد و 100 سال دیگر 32 دندان می تواند یک رویا باشد. به طور کلی ، بیایید برای کسانی که تعجب می کنند دندان عقل از کجا بیرون می آید ، توضیح دهیم. در آخرین محل اتصال استخوان فک ، بالا یا پایین ، تمام دندان ها در انتها بیرون می آیند. گاهی اوقات آنها همزمان بیرون می آیند ، اما معمولاً به صورت منفرد ظاهر می شوند. در چنین مواردی ، باید سریعاً با یک متخصص مشورت شود و وضعیت ارزیابی شود. اگر دندان عقل سالم به درستی خارج شود ، مداخله ای انجام نمی شود و می تواند بیرون بیاید. به همین ترتیب می توان از آن استفاده کرد. این نیز یک وضعیت طبیعی است. از نظر ژنتیکی ، سلامت دندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

رها مانا بازدید : 29 شنبه 02 اسفند 1399 نظرات (0)

 

 

انواع لبخند

 

چند نوع لبخند وجود دارد؟

من می دانم که شما فکر می کنید شمارش انواع مختلف لبخند آسان است. با توجه به اطلاعاتی که من به اشتراک خواهم گذاشت ، ممکن است بخواهید انواع لبخندها را دوباره ارزیابی کنید.

 

در اواسط قرن نوزدهم ، متخصص مغز و اعصاب فرانسوی ، گیوم دوشن ، می خواست لبخندهای واقعی را از لبخندهای جعلی تشخیص دهد. او هنگامی که عصب ها و عضلات تحریک می شوند و با استفاده از آنها برق را به قسمت های خاصی از صورت تحریک می کنند ، پاسخ می دهد. وی سپس لبخند را به دو گروه تقسیم کرد: کسانی که عضلات اطراف چشم را سفت می کنند - لبخندهای واقعی - و کسانی که فقط از عضلات اطراف دهان استفاده می کنند - کسانی که غیر صادقانه می خندند.

 

امروزه لبخندهایی که از عضلات اطراف دهان و چشم استفاده می کنند به "لبخند دوشن" معروف هستند - و از لبخندهای جعلی اغلب "لبخند پان آم" (خطوط هوایی Pan Am که در دهه 1970 با ساختگی و ساختگی معروف شدند) یاد می شود. لبخندهای اغراق آمیز مهماندارهایش ، حتی سالها بعد. هنوز هم با این نام خوانده می شوند)

 

در سال 1974 ، لئونارد روبین بر اساس یک مطالعه 100 نفره سه نوع اساسی لبخند تعریف کرد:

 

لبخند "مونالیزا" در جایی که گوشه های دهان بالا و بیرون می رود و دندان های فوقانی در معرض دید قرار می گیرند. عضله با حرکت غالب ، zygomaticus ماژور است. حدود دو سوم افراد مورد مطالعه از این طریق لبخند می زنند.

لبخند "سگ (سگ)" که در آن سگها قرار می گیرند. عضله با حرکت غالب levator labii superioris است. 31 درصد مردم اینگونه لبخند می زنند.

لبخند "دندان کامل" ، که هر دو ردیف پایین و بالای دندان را نشان می دهد ، و لب ها به شدت جمع می شوند. همه عضلات به یک اندازه مسلط هستند. مشاهده شده است که فقط 2 درصد مردم از این طریق لبخند می زنند.

جراحان زیبایی که باید هنگام توصیف لبخندهایی که بیمارانشان مبلغ زیادی را در تلاش برای بدست آوردن آن پرداخته اند دقیق باشند ، به این سه نوع لبخند به عنوان "کمیسر" (نقطه اتصال) ، "کاسپید" (دندان سگ) اشاره می کنند و "پیچیده" (دو مورد دیگر).

 

فونگ نگوین ، جراح پلاستیک و ترمیمی در فیلادلفیا ، سعی کرده است با استفاده از مشاهیر موضوع را به شرح زیر روشن کند: آنجلینا جولی لبخند مونالیزا دارد. تام کروز یک لبخند سگ دارد ، جولیا رابرت لبخندی با تمام دندانها دیده می شود ..

 

خنده موضوعی نیست که بتوان به راحتی آن را توضیح داد. در مجله ارتودنسی بالینی ، یک پزشک از نظر فنی لبخند ایده آل را شرح می دهد:

 

لبخانی که به خط لثه می رسد ، مشخص می شود: این باعث ایجاد یک انحنای رو به بالا یا مستقیم بین فیلتر و کمیسور می شود. یک خط انسیزال فوقانی همزمان با مرز لب پایین. فضای منفی حداقل یا غیر جانبی ؛ یک خط کمری موازی با خط مردمک و یک صفحه قدامی اکلوزال. و اجزای سازگار دندان و لثه. "

 

تعداد کل انواع مختلف لبخندها اغلب مورد بحث قرار می گیرد. طبق مقاله جدید بی بی سی ، 19 لبخند مختلف وجود دارد.

 

مسلماً این پاول اکمن در دانشگاه کالیفرنیا بوده است که مهمترین تحقیق را در مورد لبخند زدن در 30 سال گذشته انجام داده است. "سیستم برنامه نویسی اقدام صورت" که با والاس پنجم فریسن در سال 1978 نوشته شده است ، هدف آن ایجاد اطلسی از تقریباً تمام حالت های احتمالی صورت انسان است. اكمن در كتاب "گفتن دروغ" می گوید كه روش هایی كه آنها برای اندازه گیری صورت به كار می برند می تواند 50 لبخند مختلف را تشخیص دهد.

 

آیا سردرگم شدید؟ باور کنید شما تنها نیستید. شاید بهترین چیز این است که فقط بدون فکر کردن بخندید

 

رها مانا بازدید : 29 دوشنبه 27 بهمن 1399 نظرات (0)

 

آنچه شما باید در مورد فرسایش دندان بدانید

رژیم متعادل نه تنها برای سلامت بدن مهم است ، بلکه تأثیر بسزایی در سلامت دهان شما دارد. دندان ها ، لثه ها و زبان شما تحت تأثیر چیزهایی که می خورید و می نوشید ، می باشید.برای حفظ سلامت دهان و دندان ، باید یاد بگیرید که کدام غذاها و نوشیدنی ها می توانند مضر باشند و کدام یک را انتخاب کنید. اثرات قند بر روی دندان های شما کاملاً مشخص است ، این باعث پوسیدگی دندان می شود که می تواند باعث از دست دادن دندان شود. علاوه بر این ، اسید تأثیر بسیار مخربی بر روی دندان های شما دارد.

به تمام این دلایل ، من می خواستم مقاله ای تهیه کنم که در آن به شما می گوییم در مورد مشکل فرسایش دندان باید چه چیزی بدانید. با یادگیری بیشتر در مورد اثرات فرسایش دندان و نحوه تشخیص و مدیریت آن ، من می خواهم که برای انتخاب سالم تر ، بهتر مطلع شوید. این در نهایت به نفع سلامتی شما و همچنین کیفیت زندگی شما خواهد بود.

فرسایش مینا و دندان

مینای دندان سخت ترین و معدنی ترین قسمت بدن ما است. این لایه خارجی هر دندان را می پوشاند ، از استخوان حساس دندان زیر محافظت می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

فرسایش دندان از بین رفتن مینای دندان است و در اثر حمله اسید ایجاد می شود. وقتی مینای دندان فرسایش می یابد ، عاج یا استخوان دندان در معرض دید قرار می گیرد. باعث درد و حساسیت می شود.کلینیک دندانپزشکی میرداماد تهران

برخلاف سایر قسمتهای بدن ما (مانند استخوان یا عضله) ، مینای دندان حاوی سلولهای زنده نیست. این بدان معناست که وقتی مینای دندان از بین رفت ، بدن ما نمی تواند آن را بازسازی کند. بنابراین ، مهم است که از فرسایش مینای دندان خود جلوگیری کنیم. مینای دندان را می توان مجدداً تهیه کرد ، یعنی می توان دوباره آن را تکمیل کرد ، اما این در شرایطی است که می توان تعادل اسید و مواد معدنی را برای فرسایش بسیار محدود برقرار کرد. به طور خلاصه ، ترمیم مستقیم بدن خود مانند سایر اندام ها برای بدن ما بسیار دشوار است.کلینیک دندانپزشکی میرداماد تهران

 

 

 

تشخیص سایش دندان

سایش معمولاً در حفره های دندان ، خارج از سطح دندان و نوک نیش ایجاد می شود. این می تواند بافت زیرین عاج (یا سیمان) را با رنگ زرد تیره تر از مینای دندان نشان دهد.

 

از آنجا که داخل دندان حساس است ، ممکن است دندان های شما نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد یا اسیدی نیز حساسیت بیشتری داشته باشند. این حساسیت بزرگترین سرنخ در مورد سلامت مینای دندان شما است.

 

 

 

سایش دندان چگونه رخ می دهد؟

وقتی هر ماده اسیدی می خورید یا می نوشید ، مینای دندان برای مدت کوتاهی نرم می شود. در این مدت ، مقداری از مواد معدنی خود را از دست می دهد.بزاق دهان شما به آرامی از این اسیدیته در دهان جلوگیری کرده و آن را به تعادل طبیعی خود باز می گرداند. با این حال ، اگر این حمله اسیدی خیلی زود اتفاق بیفتد ، دهان شما فرصتی برای تجدید قوا ندارد.وقتی مینای دندان شما ضعیف می شود ، در معرض آسیب قرار می گیرد و به راحتی از بین می رود. با گذشت زمان ، سطح دندان خود را از دست می دهید.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی

غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند باعث فرسایش دندان شوند. میزان اسیدیته با "مقدار pH" اندازه گیری می شود و هر چیزی که مقدار pH آن کمتر از 5.5 باشد اسیدی تر است و می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

 

نوشیدنی های گازدار ، آب های معدنی و نوشیدنی های حاوی کربنات ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند. حتی مارک های بدون قند یا "رژیم" نیز می توانند باعث آسیب شوند زیرا بسیار اسیدی هستند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند میوه ها و آب میوه ها - مرکبات مانند لیمو و پرتقال - حاوی اسیدهای طبیعی هستند که می توانند برای دندان های شما مضر باشند ، به خصوص اگر مرتباً از آنها استفاده کنید.

آب گازدار شیرین شده در صورت نوشیدن زیاد می تواند موثر باشد ، زیرا حاوی اسیدهای ضعیفی است که می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

بعضی از انواع الکل ها در صورت نوشیدن زیاد می توانند به مینای دندان شما آسیب برسانند. این می تواند آبجو ، شراب ، و سمنو باشد. مخلوط حاوی نوشیدنی های گازدار ، مقوی ها و لیموناد نیز می تواند باعث خوردگی شود.

نوشیدنی های ورزشی

بسیاری از نوشیدنی های ورزشی حاوی موادی هستند که می توانند باعث فرسایش دندان و همچنین پوسیدگی شوند. با این حال ، برای ورزشکاران مهم است که از کم آبی بدن جلوگیری کنند ، زیرا این امر می تواند باعث خشکی دهان و بوی بد دهان شود. آب علاوه بر اینکه برای دهان ما سالم است ، بهترین منبع آبرسانی نیز است.

 

 

 

مشکلات پزشکی و فرسایش دندان

شرایطی که باعث می شود از نظر جسمی بیمار باشید می تواند باعث فرسایش مینای دندان شود زیرا استفراغ حاوی مقادیر زیادی اسید است.

تهوع صبحگاهی ، پرخوری و شیمی درمانی در دوران بارداری تنها برخی از دلایلی است که می تواند باعث استفراغ منظم شما شود و بنابراین به مینای دندان آسیب برساند.

اسیدهای تولید شده توسط معده نیز می توانند وارد دهان شوند (به این عمل ریفلاکس معده و مری گفته می شود).

افرادی که دچار فتق یا مری هستند یا بیش از حد الکل مصرف می کنند ممکن است به دلیل استفراغ دچار سایش دندان شوند.

 

 

چگونه می توانیم از فرسایش دندان جلوگیری کنیم؟

فقط در زمان صرف غذا و نوشیدنی های اسیدی و همچنین نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های گازدار مصرف کنید.این باعث کاهش تعداد حملات اسیدی به دندان های شما می شود.

نوشیدنبه سرعت بنوشید بدون اینکه آن را در دهان خود نگه دارید یا اطراف دهان خود را "نفخ" (شستشو) دهید. از نی استفاده کنید تا نوشیدنی ها به سرعت به حلق شما برسند و از تماس طولانی مدت با دندان های خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال ، هنگامی که یک نوشیدنی شیرین مانند کولا می نوشید (اگرچه مصرف آن را به شما توصیه نمی کنم) ، بسیار مهم است که آن را مستقیماً با استفاده از نی قورت دهید و بدون اینکه دندان های خود را بشویید ، آن را بنوشید.

وعده های غذایی خود را با پنیر یا شیر به پایان برسانید زیرا به از بین بردن اسید کمک می کند.

بعد از خوردن وعده غذایی می توانید آدامس های بدون قند بجوید. این به تولید بزاق بیشتر کمک می کند تا اسیدهای تشکیل شده در دهان شما بعد از خوردن غذا از بین برود. اگر مطمئن نیستید که از مشکلات مفصلی برخوردار هستید ، بدون مشورت با دندانپزشک خود ، آدامس های منظم مصرف نکنید.حداقل یک ساعت صبر کنید تا دندان های خود را بعد از خوردن یا نوشیدن ماده اسیدی مسواک بزنید. این به دندان های شما زمان می دهد تا مواد معدنی خود را دوباره تولید کنند.دندان های خود را حداقل یک بار در شبانه روز با خمیر دندانهای حاوی فلوراید مسواک بزنید. از یک مسواک سر کوچک با موهای متوسط ​​تا نرم استفاده کنید.

کودکان تا سه سال باید از خمیر دندان با میزان فلوراید حداقل 1000 ppm (قطعات در میلیون) استفاده کنند. بزرگسالان سه ساله و بالاتر باید از خمیردندان استفاده کنند که به طور متوسط ​​حاوی 1500 ppm فلوراید باشد.بعد از مسواک زدن خمیر را تف کنید. با آب بشویید! بنابراین ، فلوراید بیشتر در دندان های شما باقی می ماند.

اطمینان حاصل کنید که خمیردندان شما ساینده نیست ، به خصوص خمیرهای سفید کننده می توانند بیش از حد معمول ساینده باشند. این نسبت ها متأسفانه در پشت اکثر خمیردندان ها ذکر نشده است. مقادیری که به آنها RDA نیز گفته می شود ، این مقدار سایش را نشان می دهد. ما خمیر دندان با مقدار RDA 70 به پایین را توصیه می کنیم ، خصوصاً برای بیمارانی که دچار فرسایش زیاد دندان هستند.

 

 

چگونه فرسایش دندان را کنترل کنیم؟

فرسایش دندان همیشه لازم نیست که درمان شود. با معاینات و مشاوره های منظم ، دندانپزشک می تواند به شما در جلوگیری از وخیم تر شدن مشکل کمک کند.علاوه بر استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید ، دندانپزشک ممکن است استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید و استفاده از ژل فلوراید را هر 6 تا 12 ماه توصیه کند. وی همچنین ممکن است یک خمیر دندان با مقدار بیشتری فلوراید در آن توصیه کند.برخی از خمیردندان ها به طور خاص برای کمک به سفت شدن و محافظت از مینای دندان در هنگام مسواک زدن طراحی شده اند. این خمیردندان حاوی فلوراید نیز است که به محافظت از دندانهای ما در برابر پوسیدگی دندان کمک می کند. مسواک زدن باید دو بار در روز و به مدت دو دقیقه انجام شود.

 

 

 

درمان های فرسایش دندان

اگر سطح سایش بیش از حد شدید است ، باید دندان یا دندان آسیب دیده درمان شود. درمان برای محافظت از مینای دندان و لایه های داخلی دندان مهم است. گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

 

معمولاً ساخت یک پر کننده برای ترمیم آن کافی است. با این حال ، در موارد شدیدتر ، ممکن است دندانپزشک نیاز به تهیه یک تاج سرامیکی (روکش) داشته باشد.

مهم است که با دندانپزشک خود در مورد تمام گزینه های درمانی صحبت کنید و اقدامات لازم برای جلوگیری از مشکلاتی که باعث ایجاد این سایش ها در طولانی مدت می شود را انجام دهید.سرانجام ، از آنجا که بسیاری از خمیردندان هایی که به عنوان "طبیعی" فروخته می شوند فلوئور ندارند و ما از میزان سایش اطلاع نداریم ، من به شما توصیه می کنم با دندانپزشک خود مشورت کرده و خمیر دندان مناسب را برای استفاده انتخاب کنید.

 

رها مانا بازدید : 31 یکشنبه 26 بهمن 1399 نظرات (0)

 

10 واقعیت در مورد بهداشت دهان و دندان که اشتباه برداشت شده است

وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان می شود ، متأسفانه نکات بسیاری وجود دارد که اشتباه درک می شوند  و این افراد را به سمت اقدامات غلط سوق می دهد. در واقع ، اگرچه داشتن دهان و دندان سالم با چند دقیقه در روز امکان پذیر است ، اما اقدامات غلط می توانند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کنند.

 

باور غلط 1: هرچه دندان های خود را مسواک بزنید بهتر تمیز می شوند

حقیقت: مسواک زدن زیاد (با مسواک متوسط ​​یا سخت) بیش از حد سخت و ساینده می تواند با فرسایش برخی از مینای دندان سخت که از قسمتهای داخلی دندان در برابر سایش و پوسیدگی محافظت می کند ، به دندان آسیب برساند. اگرچه افراد با مسواک زدن از این طریق احساس تمیزتر شدن می کنند ، اما در واقع آنها لثه ها و مینای دندان خود را فرسوده می کنند. در کلینیک ، من توصیه می کنم که بیماران من همیشه دندان های خود را با مسواک های با موی نرم ، بدون تهاجم مسواک بزنند.

 

باور غلط 2: نخ دندان کشیدن دیگر لازم نیست

حقیقت: توصیه استفاده از نخ دندان به طور منظم از "دستورالعمل های رژیم غذایی آمریکایی" دولت ایالات متحده به دلیل فقدان شواهد قوی برای عمل حذف شد. با این وجود ، فقدان شواهد قوی به معنای موثر نبودن نخ دندان است. نکته مهم این است که ما می توانیم به طور موثری رابط دندان های خود را تمیز کنیم. استفاده از مسواک یا دهانشویه رابط به جای نخ دندان می تواند یک کار مشابه را انجام دهد. برای آگاهی از نحوه تمیز کردن رابط ، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

باور غلط 3: جویدن آدامس بدون قند به همان اندازه مسواک زدن دندان ها عمل می کند

حقیقت: اگر این درست بود ، حدس می زنم ابتدا برای بچه ها عالی باشد. جویدن آدامس های بدون قند ، به ویژه آدامس های زایلیتول (زایلیتول) می تواند بر روی دندان ها اثر محافظتی داشته باشد. آدامس باعث تولید بزاق می شود ، که به پاکسازی مینای دندان از غذاهای اسیدی خورنده ، نوشیدنی ها و حتی اسید معده در شرایطی مانند ریفلاکس اسید کمک می کند. و زایلیتول به دو برابر شدن تأثیر بزاق کمک می کند.

اما هنوز هم آدامس در هنگام برداشتن پلاک از سطح دندان نمی تواند جای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را بگیرد. اثرات مفید ذکر شده آدامس تنها می تواند از مسواک زدن دندان برای مراقبت از دهان و دندان پشتیبانی کند. علاوه بر این ، با توجه به اینکه آدامس می تواند مشکلات مختلف مفصل فک را ایجاد کند ، می توان گفت که مصرف آدامس باید تا حدودی حفظ شود.

 

باور غلط 4: اگر هنگام مسواک زدن لثه های شما خونریزی می کند ، بهتر است آنها را لمس نکنید.

حقیقت: بیشتر اوقات ، وقتی موی مسواک به درستی نرسد ، خونریزی از لثه اتفاق می افتد که بین دندان های ما جمع می شود. با گذشت زمان ، باکتری رشد می کند و این باعث التهاب لثه می شود. خونریزی نیز بخشی از این روند است.

 

اگر فقط یک بار در ماه نخ دندان بکشید (یا درست قبل از مراجعه به دندانپزشک) ، متوجه خونریزی از لثه خواهید شد. اگر روزانه نخ دندان بکشید و آن را به یک عادت تبدیل کنید ، التهاب لثه ها - و از این رو خونریزی - با گذشت زمان بهبود می یابد. همچنین ، فقط به این دلیل که دندان های شما هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند ، به این معنی نیست که شما باید مسواک زدن را متوقف کنید. شما می توانید بدون آسیب رساندن به دندان ها و لثه ها به آرامی مسواک بزنید.

 

باور غلط 5: شما به طور مرتب مسواک نمی زنید ، از نخ دندان استفاده نمی کنید. اگر دندان های خود را قبل از قرار ملاقات با دندانپزشک مسواک بزنید ، هیچ کس نمی داند ، درست است؟

حقیقت: اگر ناامید شدی متاسفم ، اما متأسفانه نمی توانی از این طریق از چیزی فرار کنی. هنگامی که به طور مرتب مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید ، تارتار سفت و سخت در اطراف دندان های شما ایجاد می شود و در یک نقطه خاص نمی توانید با مسواک زدن ساده این تارتار سفت شده را بردارید. همچنین ، اگرچه فقط با استفاده از نخ دندان چند روزه می توانید پلاک و تارتار را بازیابی کنید ، اما نمی توانید التهاب لثه های خود را برطرف کنید.

 

باور نادرست 6: شکر بزرگترین عامل پوسیدگی است

حقیقت: وقتی به حفره ها فکر می کنید ، ممکن است به تعداد زیادی آب نبات چوبی و سایر غذاهای شیرین و چسبناک فکر کنید. کراکرها و تراشه ها حتی ممکن است برای دندان های شما بدتر باشند. این مربوط به نشاسته است… معمولاً کربوهیدرات ها - آنها قند کافی برای آسیب رساندن به دندان ها دارند ، اما به سطح دندان نیز می چسبند.

 

باور غلط 7: اگر دندان های شما حساس است ، به این معنی است که مینای دندان شما بیش از حد فرسوده است

حقیقت: حساسیت نشانه مهمی در از بین رفتن مینای دندان ، لایه محافظ سخت در خارج از دندان است. با این حال ، رکود لثه همچنین می تواند توسط عوامل دیگری مانند استفاده مداوم و بیش از حد از خمیردندان های سفید کننده ایجاد شود. حساسیت دندان همچنین می تواند به دلیل جمع شدن و فرسایش اسیدی باشد ، به جای اینکه مستقیماً به دنبال یک محلول معجزه آسا در یک خمیر دندان حساسیت زا باشید ، دندانپزشک خود را معاینه کنید.دندانپزشک خوب در میرداماد

 

باور نادرست 8: بیماری لثه فقط مشکلی در سلامت دهان و دندان ما است

صادقانه بگویم: دندانپزشک شما ممکن است اولین کسی باشد که این موضوع را متوجه می شود ، اما اگر به بیماری لثه مبتلا هستید ، حتی برخی از انواع سرطان مربوط به التهاب مزمن و همچنین مشکلات سلامتی مانند دیابت و فشار خون بالا است.دندانپزشک خوب در میرداماد

 

باور نادرست 9: دندان های شما هر چقدر سفیدتر باشند از سلامت بیشتری برخوردار هستند

حقیقت: گرچه این به طور کلی درست است ، اما ما همیشه نمی توانیم نتیجه یکسانی بگیریم. دندان های ما به طور طبیعی سفید هستند. مواردی که آنها را تیره یا زرد نشان می دهد ممکن است عادت هایی مانند سیگار کشیدن یا پیشرفت سن باشد. با این حال ، در حالی که سیگار کشیدن ، برخی از داروها ، غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث ایجاد لکه های ناسالم شوند ، دندان ها ممکن است به نوعی فقط با روند طبیعی پیری تیره شوند. بنابراین نمی توان استنباط کرد دندانهایی که همیشه سفید نیستند ناسالم هستند.

 

باور غلط 10: اگر چیزی شما را آزار نمی دهد ، نیازی نیست برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

حقیقت: بعضی اوقات ممکن است علی رغم داشتن مشکلات زیاد ، دندان درد نداشته باشید. یا برعکس ، یک مشکل جزئی باعث درد در دندان های شما می شود. ما باید این را برای بیماران توضیح دهیم. ما باید به آنها بیاموزیم که ممکن است در دندانهایشان مشکلاتی داشته باشند که متوجه نشوند و یا بیماریهای لثه. زیرا وقتی علائم بروز می کند ، معمولاً به این معناست که مشکل خیلی بزرگ است. به عنوان مثال ، اگر برای بررسی پوسیدگی صبر کنید تا بررسی شود ، در نتیجه با مراجعه به معاینات منظم ممکن است به موقع از بروز آن جلوگیری کند ، اما در نهایت ممکن است به درمان کانال ریشه یا کشیدن دندان خود نیاز داشته باشید.

 

با مراجعه مرتب به دندانپزشک ، می توانید از دندان های خود محافظت کرده و یا هرگونه مشکلی را قبل پیشرفت برطرف کنید. به این ترتیب از شرایط برگشت ناپذیر مانند از دست دادن دندان جلوگیری می شود.

 

رها مانا بازدید : 16 شنبه 25 بهمن 1399 نظرات (0)

 

سوالات درباره سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندانها روشی است که امروزه بسیاری از افراد برای دندان هایی برای ظاهر تمیزتر و سالم ترجیح می دهند. در این مقاله می توانید آنچه را که باید در مورد این روش ساده اما موثر بدانید پیدا کنید.کلینیک مینوسا

 

آیا سفید شدن دندان برای مینای دندان مضر است؟

 

با استفاده صحیح ، مینای دندان یا سایر بافت ها آسیب دائمی نمی بینند.

 

آیا سفید شدن دندان باعث حساسیت دائمی دندان می شود؟

اگر این حساسیت در اثر سفید شدن ایجاد شود ، دندان پس از چند روز به حالت اولیه خود برمی گردد. به عبارت دیگر ، حساسیتی که در طی فرایند سفید شدن ایجاد می شود ، دائمی نیست.

 

آیا می توانم دندان هایم را سفید کنم؟

 

بیشتر دندان های ما برای این روش مناسب هستند. با این حال ، از آنجا که همه افراد دارای ساختار دهانی خاصی هستند و ممکن است شرایط خاصی داشته باشند ، مناسب است که ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

سفیدی دندان چقدر ماندگار است؟

 

اثر بلیچینگ بسته به ساختار دندان های شما بین 1 تا 2 سال به طول می انجامد ... بعضی اوقات ممکن است بیشتر طول بکشد. نباید فراموش کرد که عوامل مختلفی مانند شراب قرمز ، قهوه و سیگار باعث می شود اثر فرآیند با سرعت بیشتری منتقل شود.کلینیک مینوسا

 

آیا سفید شدن دندان ایمن است؟

آره همانطور که بسیاری از مطالعات پشتیبانی می کنند ، در صورت استفاده صحیح از سفید ، بی خطر است. برای تقویت مینای دندان می توانید از خمیر دندان و داروهای حاوی فلوراید ، کلسیم و نانو هیدروکسی آپاتیت استفاده کنید.

 

آیا سفید شدن دندان بر پر کردن و روکش سرامیکی من تأثیر می گذارد؟

روند سفید شدن بر روی رنگ مواد ترمیم کننده مانند پرسلن تأثیری ندارد. ممکن است روی اتصالات پر کننده های کامپوزیت اثر بگذارد یا تغییر رنگ کمی ایجاد کند. در این زمینه ، کنترل دندانپزشک قبل و بعد از عمل ضروری است.

 

آیا داروی استفاده شده در سفید شدن دندان مضر است؟

کاربامید پراکسید و هیدروژن پراکسید استفاده شده در سفید باید با دقت استفاده شود. اینها در صورت استفاده صحیح از محصولات بی خطر هستند و باید طبق دستورالعمل استفاده یا توصیه دندانپزشک استفاده شوند.

 

آیا خمیرهای سفید کننده تاثیر گذار می باشند؟

 

خمیرهای سفید کننده سطح دندان را به خوبی تمیز می کنند و در نتیجه باعث سفیدی دندان می شوند. اثر تمیز کنندگی که آنها روی سطح ایجاد می کنند ، احساس سفید شدن قابل توجهی ایجاد می کند ، اما از نظر فنی نمی توان گفت که آنها رنگ دندان را سفید می کنند.

 

رها مانا بازدید : 34 سه شنبه 21 بهمن 1399 نظرات (0)

 

واقعا زمان بندی مشخصی برای مسواک زدن دندان های شما وجود دارد ؟

بیشتر ما معتقدیم که مراقبت از دندان شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، به طور منظم ، حداقل دو بار در روز ، همانطور که دندانپزشکان توصیه می کنند ، است. مخصوصاً افراد باهوش در بین شما می توانند حتی بعد از غذا ، تنقلات یا نوشیدنی های شیرین را مصرف کنند و سپس دندان های خود را مسواک بزنند.با این حال ، طبق تحقیقات انجام شده ، مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن و نوشیدن ، مخصوصاً مواد اسیدی ، می تواند صدمه ای بیش از فایده ی آن داشته باشد. رفلاکس نیز به همین صورت است. اگرچه مسواک زدن پس از حمله ریفلاکس معقول به نظر می رسد ، اما در واقع می تواند به دندان شما آسیب برساند.کلینیک دندانپزشکی میرداماد تهران

 

اسید به دندان های شما حمله می کند ، به مینای دندان و لایه زیرین عاج آسیب می رساند و مسواک زدن این روند را تسریع می کند. با مسواک زدن بعد از حمله رفلاکس یا مصرف غذاهای اسیدی ، در واقع باعث نفوذ اسید موجود در دهان در مینای دندان و لایه عاج زیر آن می شود.کلینیک دندانپزشکی میرداماد تهران

 

در یک مطالعه ، دانشمندان اثرات مسواک زدن را پس از نوشیدن نوشابه رژیم غذایی به مدت سه هفته توسط گروه داوطلب مشاهده کردند. دانشمندان دریافتند که از بین رفتن لایه عاج توسط افرادی که ظرف 20 دقیقه از مصرف جوش شیرین مسواک می زدند ، بیشتر شد. با این حال ، آنها دریافتند که بعد از 30 تا 60 دقیقه ، کسانی که دندان هایشان را مسواک می زدند به طور محسوسی ساییدگی کمتری داشتند.

 

به منظور محافظت از لایه عاج ، حداقل 30 دقیقه پس از مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی که ممکن است باعث سایش شود ، مسواک زده شود.

در این مدت ، شستشوی دهان با آب یا جویدن آدامس های بدون قند یک روش موثر برای از بین بردن اسید در دهان است. اگر بتوانید شیرین کننده طبیعی "100٪ زایلیتول" در این آدامس ها پیدا کنید ، نه تنها اسید را خنثی می کنید ، بلکه از ویژگی شستشوی دندان و دهان زایلیتول نیز بهره مند می شوید ، اما به یاد داشته باشید که آسان نیست یک آدامس حاوی 100٪ زایلیتول بدون استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در کشور ما پیدا کنید.

 

نتیجه

هرگز بلافاصله پس از مصرف یک ماده غذایی یا نوشیدنی اسیدی مسواک نکشید. همیشه حداقل 30 دقیقه ، ترجیحاً 1 ساعت صبر کنید.

 

رها مانا بازدید : 28 یکشنبه 19 بهمن 1399 نظرات (0)

 

آنچه برای محافظت از مینای دندان خود لازم است بدانید

مینای دندان قوی ترین ماده بدن انسان است. این لایه بیرونی قوی از دندان های شما در برابر آسیب های روزمره و فرسایش ناشی از خوردن و جویدن و همچنین از خوردن بیش از حد غذا و نوشیدنی گرم و سرد محافظت می کند. مینای دندان همچنین به عنوان محافظی در برابر اسیدها و مواد شیمیایی آسیب رسان به دندان ها عمل می کند.

وقتی این لایه شروع به فرسایش می کند ، دندان های شما در برابر حفره ها و پوسیدگی ها محافظت نمی شوند. مشاهده می کنید که بیشتر به غذاهای سرد و گرم ، نوشیدنی یا شیرینی پاسخ می دهید. زیرا این موارد از طریق فضاهای مینای دندان به اعصاب شما منتقل شده اند. با در پیش گرفتن برخی عادت های ساده می توانید از خراب شدن مینای دندان خود جلوگیری کرده و سفیدی دندان خود را حفظ کنید. اما در ابتدا نگاهی می اندازیم که چه چیزی باعث این فرسایش می شود.

 

چه عواملی باعث فرسایش می شود؟

ما می توانیم دلایل فرسایش را که می تواند به لایه خارجی دندان شما آسیب برساند ، ذکر کنیم:

 

- قند زیاد: باکتری های موجود در دهان شما از قند تغذیه می کنند و اسیدهایی تولید می کنند که می توانند مینای دندان شما را بخورند. اگر مرتب دندان های خود را تمیز نکنید ، اوضاع وخیم می شود.

- غذای بسیار ترش : حاوی مقدار زیادی اسید در آنها است. این باعث آسیب به مینای دندان می شود.

- خشکی دهان: بزاق با شستشوی اسیدهای باکتریایی و مواد باقیمانده از دهان و رساندن سطح PH به حد نرمال از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

- ریفلاکس یا سوزش سر دل: ریفلاکس با جمع آوری اسیدهای معده در دهان به مینای دندان شما آسیب می رساند.

- -پرخوری (استفراغ بعد از خوردن غذا ، نوشیدن برای جلوگیری از افزایش وزن) ، افراد مبتلا به این بیماری اغلب استفراغ می کنند. نوشیدن مشروبات الکلی یا زیاد الکل باعث خشکی دهان می شود ... این برای دندان ها خوب نیست.

- داروها یا مکمل هایی که بیش از حد اسید دارند ، مانند آسپرین یا ویتامین C.

- مسواک زدن یا ساییدن دندان ها خیلی سخت.

 

 

علائم چیست؟

هنگام مصرف غذا یا نوشیدنی گرم ، سرد یا شیرین احساس درد می کنید.

دندانهای شما شکننده می شوند.

یک بافت نرم و براق روی دندان های شما ایجاد می شود.

دندانهای شما زرد می شوند.

فرورفتگی هایی ایجاد می شود که محل نیش و جویدن را نشان می دهد.

 

 

چگونه می توانید از مینای دندان خود محافظت کنید؟

مراقبت از دندان در خانه یا مطب دندانپزشک شما بهترین راه برای داشتن دندان های سالم و دهان سالم است. داشتن دندان های سالم و دهان سالم ؛

 

از مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی زیاد مانند کولا و آب میوه خودداری کنید. اگر چیزی اسیدی مصرف می کنید ، این کار را در وعده های غذایی انجام دهید. بنابراین ، کار مینای دندان خود را آسان تر خواهید کرد.

دهان خود را بلافاصله پس از خوردن یا نوشیدن هر ماده اسیدی بشویید.

هنگام نوشیدن کولا و آب میوه از نی استفاده کنید تا مواد مضر موجود در آن به دندان شما نچسبد. همچنین هنگام مصرف این نوشیدنی ها دهان خود را آبکشی نکنید.

وعده غذایی خود را با یک لیوان شیر یا یک تکه پنیر کامل کنید تا از شر اسیدها خلاص شوید.

آدامس های بدون قند حاوی زایلیتول را بجوید. زایلیتول میزان اسید را در دهان شما کاهش می دهد. علاوه بر این ، لثه به شما کمک می کند بزاق بیشتری ترشح کنید (مواد معدنی کلیدی که به دندان های شما قدرت می بخشد).

اگر دهان شما به سرعت خشک شد ، در طول روز مقدار زیادی آب مصرف کنید.

از مسواک نرم استفاده کنید و سعی کنید دندان های خود را خیلی مسواک نزنید.

برای مسواک زدن بعد از مصرف غذاهای اسیدی یا نوشیدنی حداقل 1 ساعت صبر کنید. زیرا اسید موجود در این غذاها مینای دندان شما را نرم کرده و باعث محافظت بیشتر از آن می شود.

از خمیر دندان و دهان شویه هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید. دندانپزشک می تواند به شما بگوید کدام محصول می تواند از دندان های شما محافظت کند و حساسیت آنها را افزایش ندهد.

اگر بیماری هایی مانند پرخوری عصبی ، اعتیاد به الکل یا سوزش سر دل دارید ، به دنبال درمان آنها باشید.

 

رها مانا بازدید : 333 چهارشنبه 15 بهمن 1399 نظرات (0)

 

درد دندان و هواپیما: یک اشتراک وحشتناک

برخی از ترکیب ها هستند که با هم بسیار زیبا هستند: نوتلا و نان ، پنیر و نان و ... با این حال ، دندان درد و هواپیما در این لیست نیستند. زیرا آنها یک زوج وحشتناک می باشند.اگر در زندگی خود تا به حال دندان درد داشته اید ، می دانید که چقدر دردناک است. از نظر بسیاری از افراد ، داشتن دندان درد هنگام حضور در هواپیما بدترین حالت است. در واقع قرار گرفتن در هواپیما باعث می شود از دندان دردی که از آن آگاهی ندارید ناراحت شوید. برای یافتن دلیل این امر لازم است که موضوع پرواز و دندان درد را لمس کنید.

فشار کابین است که باعث وحشت در این اتحادیه می شود. به بیان ساده تر ، فشار هوا در بدن شما (سینوس ها ، گوش و غیره) باید برابر فشار هوا در کابین باشد. اما فشار هوا در کابین به طور مکرر تغییر می کند - به خصوص در هنگام صعود و فرود (این دردناک ترین زمان برای کسانی است که از "درد هواپیما" شکایت دارند).

 

بنابراین ، در طول سفر با هواپیما ، مردم ؛ آنها آدامس می جوند ، قند می مکند ، بلع می دهند و سعی می کنند گوش های خود را "بیرون بزنند" - اساساً آنها سعی می کنند فشار وارد بر حفره های سینوس خود را برابر با فشار خارج کنند.همین مسئله در مورد دندان های شما نیز صادق است. در بعضی مواقع هوا در دندانهای شما گیر می کند و تغییر فشار باعث می شود دندانها احساس درد کنند - و این بسیار دردناک است. علت اصلی گرفتگی هوا در دندان ها ، پوسیدگی و پر کردن است (یا سایر درمان های دندانپزشکی).

 https://th.bing.com/th/id/OIP.Xeb4tfIVsOMZT99SKeqYKgHaE8?pid=Api&rs=1

پوسیدگی: وقتی دندان شروع به خراب شدن می کند ، پوسیدگی ایجاد می شود و شروع به خوردن دندان می کند. غالباً ، باعث جمع شدن هوا در دندان می شود. وقتی سوار هواپیما می شوید ، هوای جمع شده نمی تواند فشار اتاق را تحمل کند و باعث درد می شود.

 

پر کردن یا سایر درمان های دندانپزشکی: ممکن است در چنین شرایطی هوا جمع شود. مکان دیگری وجود ندارد که هوای جمع شده بتواند به آنجا برود. یا حتی اگر به آرامی شروع به فرار کند ، نمی تواند با فشار ظرف رقابت کند. بعلاوه ، پرکردگیهای "پیر" با گذشت زمان شکافهای نامرئی ایجاد می کنند و هوا وارد این فضاها می شود.

 

در مورد درد دندان که هنگام هواپیما اتفاق می افتد و در مقابل درد گوش یا سینوس ، کار کمی می توان انجام داد. به عبارت دیگر ، آدامس یا بلعیدن نمی تواند هوای محبوس شده در دندان های شما را از بدن خارج کند. این وضعیت یک مشکل جدی ایجاد می کند. می توانید از مسکن استفاده کنید اما متأسفانه ممکن است مشکلی را برطرف نکنند. برای جلوگیری از درد دندان در هواپیما ، باید پیش از این اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

 

همچنین باید به یاد داشته باشید که دندان های بالایی شما درست زیر سینوس های شما قرار دارند. به همین دلیل است که گاهی اوقات ممکن است درد سینوس را با دندان درد اشتباه بگیرید. اگر فکر می کنید دندان بالایی شما درد می کند ، ممکن است در واقع به دلیل سینوس شما باشد. بنابراین ، می توانید از گل گوش های مخصوص بلعیدن ، استفاده کنید.

 

با این حال ، اگر مطمئن هستید که دندان شما درد دارد ، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. زیرا اگر یک بار برای شما اتفاق افتاده باشد ، به معنای تکرار آن است. اگر دندان درد شما قبلاً درمان شده است ، در این صورت باید در درمان تجدید نظر کنید.البته اگر قبل از سوار شدن در هواپیما احساس درد در دندان های خود دارید ، حتما قبل از سفر به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت ، درد دندان در این هواپیما برای شما دردسرساز خواهد شد.

 

رها مانا بازدید : 43 دوشنبه 13 بهمن 1399 نظرات (0)

 

انواع پرکننده

آمالگام

ماده: مخلوطی از نقره ، روی ، مس و جیوه است. تقریباً 50٪ مخلوط جیوه است.

کاربرد: پر کردن دندانهای خلفی.

ماندگاری: حداقل پنج سال ، معمولاً بیشتر.

هزینه: ارزانترین کالای مرمت است.

 

مزایای

• پر کننده های آمالگام قوی هستند. آنها می توانند در برابر نیروهای جویدن مقاومت کنند.

• آنها ارزان تر از گزینه های خود هستند.

• پر کردن آمالگام را می توان در یک بار تمام کرد.

 

معایب

آمالگام با رنگ دندان مطابقت ندارد.

• قسمتهای سالم دندان نیز برداشته می شود تا پر کننده آمالگام قرار گیرد.

• پر کننده های آمالگام با گذشت زمان فرسوده می شوند. این امر باعث تغییر رنگ در محل برخورد دندان و پر شدن می شود.

پر کردن آمالگام به طور کلی با دندان ادغام نمی شود.

• برخی از افراد ممکن است به جیوه حساسیت داشته باشند. اثرات جیوه ای که در پر کننده ها گرفته می شود مانند خارج است. علاوه بر این ، دانش فعلی ما این است که حتی اگر به جیوه موجود در پر کردن حساسیت نداشته باشید ، استنشاق مداوم سمی است و برای سلامتی ما مفید نیست. امروزه روش های ترمیمی جایگزین بسیار خوبی در دندانپزشکی مدرن وجود دارد.

 

پر کردن کامپوزیت

ماده: مخلوطی از ذرات پلاستیک و ظریف شیشه است.

 

انواع: مستقیم و غیرمستقیم. پر کردن مستقیم با استفاده از نور آبی (هالوژن یا LED) سخت می شود ، که ماده نرم را سخت می کند. در پرکردن های غیر مستقیم ، دندانپزشک دندان را آماده می کند و اندازه آن را می گیرد. به ترمیم های ساخته شده با این روش منبت کاری یا منبت کاری گفته می شود و می توان آنها را از پرسلن یا کامپوزیت ساخت. امروزه ، پر کردن تهیه شده در خارج با استفاده از دوربین نوری یا روش سنتی انجام می شود و در حفره دندان قرار می گیرد.

 

طریقه استفاده: پر کننده های ریز و درشت به خصوص در دندان های جلویی و کناره های قابل مشاهده دندان ها.

ماندگاری: حداقل پنج سال

هزینه: بیشتر از آمالگام ، کمتر از طلا

 

مزایای

• رنگ پر کننده ها متناسب با دندان است.

• پر کردن در یک بار انجام می شود. دو بازدید برای منبت (منبت) لازم است (با روش Cad / Cam می توان یکبار انجام دهید)

• پر کننده های کامپوزیت مستقیماً با دندانها ترکیب می شوند. این ماده ماده را نسبت به ماده پر کننده آمالگام قوی تر می کند.

• لازم است بافت دندان کمتر از پر کردن آمالگام باشد. این به این دلیل است که دندانپزشک برای تنظیم پر کردن به فضای کمتری نیاز دارد. فرآیند ادغام باعث پر شدن کامپوزیت در جای خود می شود.

• پركن هاي غيرمستقيم از آنجا كه در خارج سفت شده و يا از موادي مانند سراميك استفاده مي شود ، مقاومت بيشتري دارند.

 

معایب

• پر کردن کامپوزیت گرانتر از آمالگام است.

• اگرچه پر کننده های کامپوزیت قویتر می شوند ، اما دقیقاً مشخص نیست که آنها در حفره های بسیار بزرگ تحت نیروی جویدن دوام دارند.

• کامپوزیت در جایی که رسوب می کند دارای سرعت جمع شدگی (جمع شدگی) است که به آن جمع شدگی پلیمریزاسیون گفته می شود. این ممکن است باعث نشتی در آینده شود که دندان در تماس کامل با پر کردن نباشد ، که ممکن است باعث پوسیدگی شود. هنگامی که دندانپزشک این نوع پر کردن را در لایه های نازک قرار می دهد ، انقباض کاهش می یابد.

• قرار دادن این پر کننده ها زمان بیشتری می برد. دلیل این امر این است که پر شدن به صورت لایه لایه ته نشین می شود. زمان و تلاش بیشتر باعث گران شدن درمان می شود.

• اگر پرش های غیر مستقیم با اندازه گیری سنتی و نه Cad / Cam و رایانه ساخته شوند ، حداقل در دو بار انجام می شوند. دندانپزشک در ویزیت اول قالب دندان را گرفته و در ویزیت دوم پر کردن را قرار می دهد.

 

پر کردن طلا

مواد: مخلوط طلا (طلا با فلزات دیگر مخلوط شده است)

انواع: منبت ، منبت و تاج

ماندگاری: حداقل هفت سال ، معمولاً بیشتر

هزینه: 6 تا 10 برابر پر از آمالگام گران تر از بیشتر موارد دیگر

 

مزایای

• طلا زنگ نمی زند.

• برخی از افراد رنگ طلایی را به رنگ نقره ای آمالگام ترجیح می دهند.

• پر کننده های طلا آنقدر بادوام هستند که در برابر نیروی جویدن مقاومت کنند.

 

معایب

• پر کردن طلا حداقل به دو بازدید نیاز دارد. در اولین ویزیت ، قالب دندان برداشته شده و یک پرشدگی موقتی ایجاد می شود. در بازدید دوم قرار می گیرد.

• هزینه زیاد به دلیل نیروی کار و گرانی طلا.

• اگر طلا و آمالگام کنار هم پر شود ، جریان الکتریکی بین فلزات و بزاق ایجاد می شود. این باعث ایجاد وضعیتی به نام شوک گالوانیک می شود.

• امروزه طلا ترجیح داده نمی شود زیرا در بسیاری از جنبه ها گزینه ایده آل تری است.

 

Ionomer شیشه ای

ماده: اکریلیک و یک جز glass شیشه ای به نام فلوئورالومینوسیلیکات

انواع: در پر کردن معمولی ، مواد بدون استفاده از نور شدید سخت می شوند. پر کننده های کامپوزیت یا کامپوزیت گلاس آینومر نسبت به پر کننده های معمولی قویتر هستند. برای درمان مواد می توان از نور آبی هالوژن یا LED استفاده کرد.

استفاده از هدف: به طور کلی در پر کردن دندانهای جلویی یا ریشه استفاده می شود. از یونومر شیشه به عنوان ماده پر کننده در دندانهای خراب که به زیر لثه می روند استفاده می شود. همچنین از آن به عنوان ماده زیرسازی در دندانهای شیری و سایر پر کننده ها استفاده می شود.

ماندگاری: 5 سال یا بیشتر.

هزینه: نزدیک به پر کردن کامپوزیت

 

مزایای

• اگرچه یونومر شیشه با رنگ دندان مطابقت دارد اما به اندازه پر کردن کامپوزیت موفقیت آمیز نیست. ینومر گلاس رزین اصلاح شده رنگ بهتری نسبت به یونومر شیشه ای سنتی دارد.

• در بعضی موارد ، حذف همه پوسیدگی ها ضروری نیست. به همین دلیل ، استفاده از پرکننده در کودکان راحت تر است.

یونومرهای شیشه ای

آنها با ترشح فلوراید از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می کنند.

• گلاس آینومر روی دندان بسته می شود. این از نشت جلوگیری کرده و احتمال پوسیدگی را کاهش می دهد.

 

معایب

• در مقایسه با پر کردن کامپوزیت گلاس آینومر شیشه ای بسیار ضعیف است. خطر پاره شدن یا ترک خوردن بسیار بیشتر است.

• برخلاف پر کردن کامپوزیت گلاس آینومر شیشه ای ، نمی تواند با رنگ دندان سازگار شود.

پرکننده گلاس آینومر رزین اصلاح شده باید در لایه های نازک اعمال شود. هر لایه با کمک نور آبی خاص سخت می شود. سپس لایه بعدی قرار می گیرد. این کاربرد باعث تقویت دندان می شود اما مدت زمان درمان را افزایش می دهد.

 

کربومرهای شیشه ای

اگرچه این ماده پر کننده ای از نوع یونومر شیشه ای است که حاوی نانو ذرات است ، بلورهای فلوروپاتیت و هیدروکسی آپاتیت آن این ماده پر کننده را در طبقه ای متفاوت از سایرین قرار داده است.

 

به خصوص در طبیعت ، این ماده ای است که محتوای لازم برای ترمیم و شکل گیری بافت دندان را بر اساس مکانیسم "آسیب ندیده" و خود ترمیم که در دندان کوسه می شناسیم ، دارد. سازگاری بیولوژیکی آن بسیار زیاد است ، زیرا فاقد هرگونه فلز و سایر مونومرهای سمی است.

 

عموماً در پركردنها یا سطوح ریشه خیلی زیاد استفاده نمی شود. این ماده به عنوان درزگیر پرکننده و شکاف دار در دندانهای شیری و همچنین به عنوان ماده زیرسازی در سایر پر کننده ها استفاده می شود.

 

از نظر رنگ به اندازه کامپوزیت ها سودمند نیست و مقاومت آن در برابر نیروهای جویدن محدود است ، بنابراین در استفاده از آن محدودیت هایی وجود دارد ، درست است که پیش بینی کنیم وقتی این موانع برطرف شوند ، این ماده ترمیم کننده آینده خواهد بود پیشرفتهای تکنولوژیکی.

 

پر کردن سرامیکی

منبت یا منبت کاری را می توانید به عنوان درمانی بین پر کردن و تاج (پوشش) در نظر بگیرید. از منبت و منبت در صورت عدم پر كردن كافي براي پر كردن دندان و آسيب دندانه آنقدر نياز نيست كه نياز به تاج داشته باشد.

آنها شبیه به پر کننده های خاتم هستند اما در انتهای سطح جونده دندان قرار دارند. دانسیته Onley چگالتر از یک Inley است و بیش از یک سطح جویدنی را پوشش می دهد.

 

منبت کاری یا منبت کاری می تواند از طلا ، کامپوزیت یا سرامیک ساخته شود و از دوام بالایی برخوردار است. با این حال ، مدت دوام به مواد استفاده شده ، دندان ها ، نیروهای جویدن و میزان مراقبت بیمار از سلامت دهان و دندان بستگی دارد.

 

آن برای چه کاری استفاده می شود؟

خاتم یا منبت یکی از راه های ترمیم دندان آسیب دیده یا پوسیده است. اگر بیش از نیمی از سطح نیش دندان مولر پوسیده شود ، دندانپزشک ممکن است به جای منبت از منبت کاری استفاده کند. منبت و منبت می تواند به صورت یکجا و یا در آزمایشگاه ساخته شود.

 

ساخت

امروزه ، با پیشرفت فناوری رایانه ، بدون استفاده از مواد م impressionثر و از دست دادن جلسه ، دندانپزشکان با استفاده از دوربین از دندان آسیب دیده عکس می گیرند و سپس قسمت های از دست رفته دندان را با نرم افزاری که کپی برداری سه بعدی بی ژنریک می کند ، طراحی می کنند. و با استفاده از بلوک های چینی یا کامپوزیت که قبلاً آماده شده است ، آنرا با خراش دادن با یک سیستم مجهز به CAD / CAM که می تواند به همین ترتیب خراش دهد ، آماده می کند و پس از هماهنگی آن را می چسباند.

 

در پایان دهه 1980 ، دانشمندان سوئیسی این دستگاه CAD / CAM به نام CEREC را تولید کردند تا به ویژه در این نوع ترمیم های خاتم و منبت مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم که تا به امروز پیشرفت های زیادی داشته است ، اکنون تصویر دندان های موجود را ترکیب می کند در دهان خود با یک کتابخانه دندانپزشکی ساخته شده و کامپیوترهای از دست رفته دندان را ایجاد می کند و به کمک آن می توانید با همان جزئیات تولید کنید. سیستم های دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر Cerec روی این موضوع کار می کنند ، اما باید در نظر داشت که مزیت کلی سیستم های CAD / CAM صرفه جویی در وقت و از بین بردن خطاهای آزمایشگاهی است.

 

همین روش با روش های سنتی به شرح زیر انجام می شود: دندانپزشک با تمیز کردن پوسیدگی ، قالب دندان و دندان همسایه را می گیرد و از پر کردن موقت استفاده می کند. قالب گرفته شده به آزمایشگاه ارسال می شود که منبت یا منبت را ایجاد می کند.

در ویزیت دوم ، دندانپزشک پر کردن موقت و دندان را تمیز می کند و منبت یا منبت را با چسب می چسباند. منبت یا خاتم بعد از چسباندن ، جلا داده می شود. ممکن است دندانپزشک مجبور شود کمی شکل را تغییر دهد تا نیش شما را تنظیم کند.

 

بعد از درمان

نگهداری منبت و منبت شامل تعمیر و نگهداری منظم مانند مسواک زدن دندان ، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک است.

 

خطرات

منبت یا منبت کاری های پیوست شده در صورت از بین رفتن اثر چسب ، می توانند سست شوند. منبت کاری و منبت کاری کامپوزیت یا پرسلن نیز در معرض ترک خوردگی هستند.

 

چه موقع با یک متخصص تماس بگیرید؟

اگر بعد از اتمام کار و منبت کاری حساسیت بیش از چند روز ادامه پیدا کرد یا اگر شل شد ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 

تاج های سرامیکی

Crown Porcelain Crown (Veneer) ترمیم جدیدی است که به صورت چینی دندان روی دندان خراب یا آسیب دیده قرار می گیرد.

 

از تاج به دلایل خاصی استفاده می شود ، اما به دلیل شکستگی یا پوسیدگی دندان به طور کلی آسیب دیده است و ماده پر کننده نمی تواند با محافظت از ساختار از دست رفته دندان ، دندان را تقویت کند. تاج می تواند دندان یا پل ترک خورده را در جای خود نگه دارد. در همان زمان ، دندانهای بد فرم یا تغییر رنگ داده را اصلاح کنید

همچنین برای مکمل استفاده می شود.

 

تاج ها کاملاً از فلز ، پرسلان ذوب شده فلز (PFM) یا تمام سرامیک ساخته شده اند. فلزات می توانند طلا ، پالادیوم یا مخلوط نیکل-کروم باشند. تاج هایی با زیرسازی فلز (از آنجا که قسمت های بالایی آن چینی هستند) و تاج های سرامیکی کامل کاملاً شبیه دندان های معمولی هستند.

 

تاج ها معمولاً حداقل هشت تا ده سال دوام می آورند اما در بیشتر موارد تا 15 سال دوام می آورند.

 

انتخاب مواد

انتخاب صحیح این است که تصمیم در مورد انتخاب ماده مورد استفاده را به دندانپزشک خود بسپارید ، اما در بعضی موارد لازم است با هم تصمیم بگیریم یا ماده ای را که نباید ترجیح داده شود ، مجبور نکنیم.

 

تاج های چینی که به صورت کلاسیک تهیه شده اند دارای زیرسازی فلزی هستند. امروزه ، با پیشرفت های فن آوری ، همچنین با توجه به برخی از تجمع های سمی ایجاد شده توسط فلزات و افزایش انتظارات زیبایی ، تاج های سرامیکی کامل مناطق استفاده بیشتری پیدا کرده اند.

 

"زیرکونیوم بهترین است" با بیشترین کاربرد در بین مردم یکی از رایج ترین جملاتی است که دندانپزشکان می شنویم ، اما این چیزی بیش از یک افسانه شهری نیست. تعریف ماده مورد استفاده ، نه زیرکونیوم ، پروتزهای مبتنی بر "زیرکونیا" یا دی اکسید زیرکونیوم است. از آنجا که زیرکونیا ساختاری بسیار مات دارد ، ظاهری اشباع و مات به نظر می رسد. به خصوص در ظروف چینی که برای اهداف زیبایی در دندانهای جلویی استفاده می شود ، نباید اولین انتخاب باشد مگر اینکه شرایط خاصی ایجاد شود. از این نظر ، ظروف چرمی (e.max) ، امپراطور ، ویتا با انتقال نور بالاتر بسیار سودمندتر هستند. زیرساخت های زیرکون تقریباً به اندازه یک فلز قوی و سخت هستند ، بنابراین می تواند اولین انتخاب در مناطقی باشد که انتظار می رود جایگزینی برای زیرسازی فلز ، و تصفیه کانال و غیره باشد. از زیرکونیا می توان در دندانهای بیش از حد رنگی نیز استفاده کرد.

 

اگر انتظار زیبایی بسیار زیاد باشد و میزان سایش مورد نظر برای قرار دادن دندان خیلی کم باشد ، بنابراین emax (e.max) ، یکی از محبوب ترین مواد امروزی ، بسیار سودمندتر از مواد چینی زیر سازی دیسیلیکات لیتیوم است.

 

مهمترین قسمت این است که تصمیم گیری در مورد مواد را به دندانپزشک خود بسپارید ، که در این موضوع تبحر دارد. اگرچه برخی از مواد در موارد خاص نتایج بسیار خوبی ارائه می دهند ، اما ممکن است در موارد دیگر همان نتایج خوب را نداشته باشند ، بنابراین بهتر است تصمیم دندانپزشک خود را در اولویت قرار دهید تا اینکه به نتایج افرادی که می شناسید ، مراجعه کنید.

 

آماده سازی دندان

اگر به تاج چینی احتیاج دارید ، احتمالاً به درمان ریشه یا کانال ریشه به دلیل خطر پوسیدگی دندان یا عفونت نیاز خواهید داشت. هر شخصی که تاج چینی داشته باشد ، به درمان کانال ریشه نیاز ندارد ، که یکی از افسانه های شهری است که اشتباه درک شده است ، بهتر است در صورت لزوم این کار را انجام دهید. حتی امروزه ، درمان های دندانپزشکی با حداقل تماس با بافت دندان مطلوب تر است. برای این امر می توان تاج های چینی بسیار نازک و محکم را با emax بدست آورد (e.

 

به غیر از تاج چینی ، ممکن است دندانپزشک نیاز به ایجاد پایه ای برای حمایت از تاج داشته باشد. اگر ناحیه وسیعی از دندان خراب یا آسیب دیده باشد ، ایجاد فونداسیون ضروری است. اگر بعد از درمان کانال ریشه تاج حفره ساخته شود ، ممکن است دندانپزشک نیاز به ایجاد پایه و پایه داشته باشد.

 

برای قرار دادن تاج دندانپزشک با ساییدن دندان مکانی را برای تاج آماده می کند. اگر قرار باشد تاج از زیرکونیا e.max کاملاً آناتومیک یا شفاف ساخته شود ، دندان کمتر فرسوده می شود زیرا این تاج ها فضای کمتری نسبت به تاج های چینی بر پایه فلز و زیرکونیا کلاسیک (زیر اکسید زیرکونیوم) دارند.

 

بعد از ساییده شدن دندان ، دندانپزشک دندان را اندازه می گیرد. سپس تاج اطمینان حاصل می کند که با گرفتن قالب همسایگان پایین و بالا دندان ساخته شده ، نیش تحت تأثیر قرار نمی گیرد. امروزه ، اگر شرایط خاصی از دندان آماده وجود نداشته باشد ، دوباره با سیستم های CAD / CAM ، مانند منبت و منبت ، با CEREC ، که محبوب ترین و رایج ترین سیستم در این زمینه است ، می توان اندازه گیری دندان ها را با با کمک دوربین در همان روز بدون استفاده از سیلیکون و غیره می توان آن را تولید و روی دندان چسباند.

 

ممکن است متوجه شوید این خط تیره فلز تاج است و طبیعی به نظر می رسد. دندان های تاج دار در برابر پوسیدگی و بیماری های لثه محافظت نمی شوند ، بنابراین بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

 

به خصوص تاج های چینی ممکن است بشکنند. این اوقات می تواند در داخل دهان شما ترمیم شود. دندانپزشک می تواند شکستگی را با استفاده از اسید بر روی چینی و اتصال آن با کامپوزیت رفع کند ، اما این همیشه امکان پذیر نیست.

 

چسب زیر تاج نیز ممکن است ذوب شود ، اما حتی اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است تاج از بین نرود. در این شرایط ، باکتری ها می توانند نشت کرده و باعث پوسیدگی شوند. اگر تاج شل است ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 

تاج چینی شما ممکن است در اثر جای نادرست ، خیلی کوچک بودن دندان نگهدارنده یا کمبود چسب ، بیفتد. اگر این اتفاق افتاد ، تاج و دندان را تمیز کنید. می توانید تاج را به طور موقت با چسب های مصنوعی فروخته شده در داروخانه ها بچسبانید. سعی کنید با دندانپزشک خود تماس بگیرید و برای روز بعد قرار ملاقات بگذارید. اگر از خانه دور هستید ، با دندانپزشکی تماس بگیرید که بتواند مشکل را حل کند. می توانید تاج را در جای خود بچسبانید یا یک تاج جدید نصب کنید.

 

پل های چینی

بریج برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته ساخته شده است. پل ها را می توان به سه روش پشتیبانی کرد.

با دندان های طبیعی

با ایمپلنت

• با ترکیبی از دندان و ایمپلنت

با ایجاد تاج های چینی به دندان ها در حفره دو طرف حفره و قرار دادن دندان های طبیعی یا مصنوعی بین این تاج ها ، یک پل سنتی ایجاد می شود. تاج ها توسط دندان های طبیعی یا ایمپلنت پشتیبانی می شوند. دندان های مصنوعی برای پر کردن شکاف به تاج ها متصل می شوند.

 

اگر دندان هایی که تاج می خورند سالم هستند نیازی به درمان کانال ریشه نیست. اما برای اینکه تاج در جای خود قرار بگیرد ، باید بعضی از قسمت های دندان ساییده شود. پل ها از ظروف چینی یا سرامیک کامل (با زیر سازی های emax یا زیرکونیا) ساخته می شوند.

 

پل ها انواع دیگری نیز دارند. پل بالدار با یک یا چند تاج در یک طرف در حفره جایی که هیچ دندانی وجود ندارد ، ثابت نگه داشته می شود. پل مریلند از یک قاب تشکیل شده است که در هر دو طرف بال دارد. بال ها به پشت دندان های موجود متصل می شوند. دندانهای مصنوعی نیز به این چارچوب متصل هستند ، اما مناطق استفاده از آنها محدود است.

انجام یک پل حداقل دو تا سه جلسه طول می کشد. اولین بار ، دندانپزشک دندان را برای تاج آماده می کند و دندان را اندازه گیری می کند. این پل در بازدید بعدی پیوست شده است. پل ها به طور متوسط ​​پنج تا ده سال دوام می آورند.

 

آمالگام در دندانپزشکی: سالم است یا خطرناک؟

این ماده متداولی است که در پر کردن آمالگام استفاده می شود. پرکردگی های ساخته شده با آمالگام به عنوان پرکننده های نقره ای نیز شناخته می شوند. در سال های اخیر ، پر کردن آمالگام به دلیل جیوه موجود در آن نگرانی را برانگیخته است. در زیر می توانید پاسخ برخی از سوالات رایج در مورد آمالگام را پیدا کنید.

 

آمالگام چیست؟

آمالگام مخلوطی از فلزات است که نزدیک به 100 سال در دندانپزشکی استفاده می شود. امروزه نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. که ملغمه نقره ای نامیده می شود ، از ترکیبی از برخی فلزات تشکیل شده است. این فلزات نقره ، جیوه ، مس و مقادیر کمی روی ، ایندیم و پالادیوم هستند.

 

مصرف آمالگام با تولید مواد دندان رنگ کاهش یافته است. قیمت آمالگام نسبت به مواد دیگر کمتر است. به خصوص در دندان هایی که به دلیل جویدن فرسوده شده و تحت فشار قرار دارند ، ماندگاری بیشتری دارند.

 

آمالگام چقدر ایمن است؟

میلیون ها نفر پر کننده آمالگام هستند. نگرانی در مورد استفاده از جیوه در آمالگام افزایش یافته و مطالعات بسیار مفصلی در این زمینه انجام شده است. با این حال ، به دلیل استفاده از جیوه در آمالگام ، هیچ مشکل جدی در سلامتی مشاهده نشد. از یک طرف ، در مطالعات دیگر مشکلات مختلفی را نشان داده است ، بنابراین یک ماده بحث برانگیز است. استفاده از آن در برخی کشورهای پیشرفته جهان ممنوع است یا دندانپزشکان باید به بیمار اطلاع دهند که از ماده سمی استفاده می کند.

 

 

چرا جیوه موجود در آمالگام باعث اضطراب می شود؟

عطارد فلزی است که به طور طبیعی در طبیعت رخ می دهد. جیوه را می توان همانند دماسنج ها به صورت مایع یافت. وقتی گرم می شود ، گاز می شود. همچنین می تواند با مواد دیگر ترکیب شود.

 

هرکسی از طریق غذایی که می خورد ، هوا ، خاک و آبی که می نوشد در معرض جیوه قرار می گیرد. میزان تجمع جیوه در ماهی در نتیجه آلودگی باعث نگرانی انسان شده است. جیوه به دلیل سوختهای حاوی جیوه وارد هوا می شود. جیوه از هر منبعی می تواند در بدن جمع شود.

 

مانند هر ماده ای ، آسیب در بدن به مقدار دریافتی بستگی دارد. دوزهای بسیار کوچک هیچ گونه عوارض جانبی ندارند. در سطوح بالا ، جیوه برخی از علائم را دارد. این موارد شامل اضطراب ، از دست دادن حافظه ، سردرد ، خستگی است.

 

تناقض آمالگام این است که چه مقدار جیوه از پر شدن ترشح می شود و چه مقدار از آن در بدن پخش می شود. در گذشته تصور می شد که پر کننده های آمالگام غیرفعال هستند. این بدان معنی بود که با تکمیل پر کردن ، هیچ جیوه ای آزاد نمی شود. این دیدگاه با آزمایش های پیشرفته ای که در سال های گذشته انجام شده ، تغییر کرده است. با افزایش سن آمالگام ، مقدار کمی جیوه می تواند به صورت بخار آزاد شود.ناخوشایند

 

مطالعات در مورد این موضوع متنوع است و برآورد های مختلفی در مورد میزان جیوه ترشح شده انجام شده است. با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که میزان جیوه ترشح شده از آمالگام به دهان بسیار کم است.

 

تحقیقات نشان داده است که جیوه ساطع شده از مواد پر کننده بسیار کمتر از مقدار خوراکی و محیطی است ، اما در عین حال این ماده ای که هر روز در دهان خود تنفس می کنیم و مدام نفس می کشیم باعث می شود در معرض این سمیت قرار بگیریم. با دوز منظم تری نسبت به دوزهای گرفته شده از منابع خارجی ، که جزئیات مهمی است.

 

چرا برخی افراد ادغام دارند؟

در موارد نادر ، ممکن است افراد به جیوه موجود در آمالگام حساسیت داشته باشند. برای افراد مبتلا به آلرژی آمالگام می توان از انواع مختلف پرکننده استفاده کرد.

 

آیا زنان باردار باید نگران آمالگام باشند؟

مطالعات هیچ اثری از آمالگام در زنان باردار پیدا نکرده است. اما جیوه می تواند از طریق سیاره عبور کند. به طور کلی ، دندانپزشکان به زنان باردار توصیه می کنند از درمان های غیرضروری دندانپزشکی خودداری کنند. زنان در دوران بارداری نباید پر کننده آمالگام داشته باشند. دندانپزشکان می توانند مواد مختلفی را برای زنان باردار توصیه کنند.

 

آیا باید گزینه های پر کردن آمالگام را در نظر گرفت؟

نگرانی در مورد جیوه به میزان مصرف جیوه از همه منابع بستگی دارد. بنابراین ، توصیه می شود افرادی که در معرض مقادیر بالای جیوه هستند ، از پر کردن آمالگام استفاده نکنند. به عنوان مثال می توان به کسانی اشاره کرد که به دلیل کارشان در معرض جیوه قرار دارند یا غذاهای دریایی زیادی مصرف می کنند.

 

چرا اگر آمالگام بی خطر است دندانپزشک من در هنگام آمالگام احتیاط می کند؟

از آنجا که دندانپزشکان هر روز با جیوه کار می کنند ، بنابراین باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند. بدون محافظت ، آنها می توانند بخار جیوه را استنشاق کنند. با گذشت زمان ، علائم مسمومیت با جیوه ممکن است مشاهده شود.

 

برای تهیه پر کردن آمالگام ، دندانپزشکان جیوه مایع را با پودری که حاوی نقره و سایر فلزات است مخلوط می کنند. دندانپزشکان کپسولهایی را که حاوی پودر و جیوه هستند جداگانه مصرف می کنند. آنها از یک ابزار خاص برای سوراخ کردن غشا در کپسول و مخلوط کردن آمالگام در کپسول استفاده می کنند. وقتی مخلوط کامل شد ، کپسول باز می شود. وقتی آمالگام در دهان شما قرار می گیرد ، جیوه با فلزات دیگر ترکیب شده و دیگر سمی نیست.

 

اگر از پر کردن آمالگام استفاده می کنید ، دندانپزشک از خلا vac پرقدرت برای از بین بردن آمالگام اضافی از دهان استفاده می کند. در کلینیک ها سیستم هایی وجود دارد که اجازه می دهد آمالگام اضافی بدون آسیب خارج شود. با استفاده از تله های مخصوص در غرق ها ، از بازگشت جیوه جلوگیری می شود.

 

آیا باید گزینه های پر کردن آمالگام را در نظر گرفت؟

دندانپزشکان همچنین از مواد مختلفی برای ترمیم دندان استفاده می کنند. مواد پر کننده و چینی کامپوزیتی را می توان به عنوان نمونه ای از این مواد بیان کرد. در گذشته ، آمالگام برای بسیاری از دندانپزشکان بی رقیب بود زیرا در مقایسه با کامپوزیت قویتر ، ماندگارتر و در مدت زمان کمتری تکمیل می شد ، اما امروزه مواد پرکننده کامپوزیت و تکنیک های کاربردی بسیار پیشرفت کرده اند ، آنها تفاوت را جدی ایجاد کرده اند ، منبت کاری قابل اجرا ، منبت کاری (پر کننده های پرسلن) می تواند جایگزینی برای کل بحث دوام آمالگام باشد. در این مرحله ، شرایط بسیار ویژه ای وجود دارد که هنوز آمالگام را بدون جایگزین ایجاد می کند ، شایع ترین آنها بیمارانی است که دارای مشکلات کار هستند و از نظر بهداشتی و همکاری کافی نیستند ، که محدوده محدودی است.

 

آیا باید به دنبال راه حل بدون آمالگام باشم؟

اگر نگران پر کردن آمالگام هستید ، موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و از گزینه های جایگزین آمالگام بپرسید. در نظر داشته باشید که گزینه های دیگری که به جای آمالگام استفاده می شوند ، به ویژه اگر به ترمیم های غیرمستقیم روی بیاورند ، هزینه های آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد یا ممکن است تحت پوشش بیمه نباشد.

 

آیا باید مواد پر کننده آمالگام را بردارم؟

همچنین باید پر کننده های آمالگام خود را تعویض کنید مگر در مواردی که شکسته یا فرسوده باشند. اول از همه ، اگر بافت دندان موجود شما را فرسوده و شکستن آن را آسان تر می کند ، باید بدون اینکه مشکلی داشته باشید ، پر کردن را تمدید کنید. حذف پرکننده ها ممکن است منجر به ترشح بیشتر جیوه شود. برای این کار ، لازم است که با یک ماسک بخار قدرت بالا کار کنید و از تنفس آن جلوگیری کنید.

 

فن آوری های جدید در تشخیص زودرس پوسیدگی دندان

گاهی اوقات بدیهی است که دچار پوسیدگی شده اید. شما روی دندان خود درد یا لکه تاریکی دارید. در موارد دیگر ، تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه نکنید ، نمی دانید که پوسیدگی دارید.

 

این به این دلیل است که دندانپزشک می تواند تغییرات را قبل از پوسیدگی مشاهده کند. در ابتدا ساختار دندان نرم می شود. گاهی لکه سفید ایجاد می شود.

 

چگونه دندانپزشک از قبل متوجه تغییرات دندانهای شما می شود؟ روش های سنتی اشعه ایکس و استفاده از کاوشگر ، یک ابزار فلزی نوک تیز است. اگر این ابزار وارد دندان شود ، ممکن است به ساختار دندان آسیب برسد.

اکنون فن آوری های جدیدی در بازار وجود دارد و برخی از دندانپزشکان از آنها استفاده می کنند. آیا این ابزارها واقعاً می توانند کار بهتری نسبت به چشم ، اشعه ایکس یا کاوشگر باتجربه انجام دهند؟ و اگر دندانپزشک علائم پوسیدگی زودرس را پیدا کرد ، آیا باید سریعاً درمان شود؟

 

تصویربرداری دیجیتال از بین بردن نور فیبر نوری (DIFOTI)

فناوری DIFOTI ، دندانهایی با نور پشت

این عکس گرفتن از کار شما با رایانه است. مناطق نرم شده (مین زدایی شده) نسبت به مناطق سالم تیره تر به نظر می رسند. دندانپزشکان نیز برای دیدن مشکلات زودتر از این تصاویر استفاده می کنند. اگرچه این تکنیک مشابه اشعه ایکس است اما از تابش استفاده نمی کند.

 

جمع آوری تصاویر با DIFOTI زمان بیشتری نیاز دارد تا عکسبرداری با اشعه ایکس زیرا قرار دادن دوربین در پشت هر دندان ضروری است. استفاده از این فناوری آسان است اما هنوز هم دندانپزشک نیاز به تفسیر دارد ، بنابراین ممکن است تفسیرهای مختلفی وجود داشته باشد.

 

تصویربرداری دیجیتال: DIAGNOdent

DIAGNOdent از لیزر برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کند. لیزر دستی بر روی هر دندان یکی یکی نگه داشته می شود. پرتوی لیزر توسط هر دندان جذب می شود و دندان ها مانند فلورسانس می درخشند. دندانهای دست نخورده بسیار کم نور می دهند ، اما قسمتهای آسیب دیده و باکتریها نور بیشتری منتشر می کنند. اطلاعات جمع آوری شده از دندان ها به واحد کنترل که شبیه ساعت دیجیتالی است منتقل می شود.

 

تحقیقات نشان داده است که این روش می تواند پوسیدگی را در لایه عاج بدون پوسیدگی در سطح قابل مشاهده خارجی دندان (لایه مینا) تشخیص دهد. DIAGNOdent همچنین برای نظارت بر دندان مشکوک و مشاهده تغییرات رخ داده استفاده می شود. سازنده ادعا می کند که این ابزار 90٪ ایمن است.

 

فلورسنت کمی استخراج شده از نور (QLF)

جدیدترین این سه فناوری QLF است. این فناوری از منابع نور ، دوربین ها ، رنگ فلورسنت و رایانه استفاده می کند. دوربین از هر دندان عکس می گیرد و نرم افزار برای ارائه اطلاعات در مورد تلفات احتمالی مواد معدنی ، تصاویر را بررسی می کند.

این فناوری می تواند پوسیدگی دندانهای شیری و دائمی ، نزدیک پرکردگی و تاج را تشخیص دهد.QLF در یافتن پوسیدگی در افراد در معرض خطر پوسیدگی و اثبات سالم بودن دندان های افراد کم خطر مفید است. اما در یافتن پوسیدگی زودرس در افراد پرخطر موفقیت آمیز نیست و ممکن است نشانگر پوسیدگی در افراد کم خطر باشد که چنین نیستند.

 

رها مانا بازدید : 742 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

 

نوشیدن آب از ظرف مشترک و بیماری های منتقل شده از راه دهان

بیشتر ما در طول روز آب و نوشیدنی های دیگر  همراه خود داریم تا تشنگی خود را برطرف کنیم. حمل بطری های نوشیدنی اشتراک این بطری ها و نوشیدنی ها با دیگران می تواند منجر به انتقال بیماری های مختلف شود. در حالی که هیچ کس معمولاً یک لیوان آب مشترک ندارد ، اما استفاده از یک بطری آب کاملاً معمول است. احتمالاً این عادت به دلیل آسان بودن آن رخ داده است.

این سوال را ایجاد می کند ، آیا اشتراک نوشیدنی سالم است؟ آیا هنگام اشتراک نوشیدنی ، با بیماری یا پدیده ای روبرو خواهیم شد؟

 

پاسخ برای برخی بیماری ها و پدیده ها "بله" بصورت قاطع است. در تقسیم نوشیدنی ها ، بزاق با یکدیگر مخلوط می شود و همراه با بزاق ، باکتری ها و ویروس ها نیز همراه است. متداول ترین آنها عبارتند از: گلو درد ، سرماخوردگی و اوریون. جدا از این ، مننژیت ، مونونوکلئوز وجود دارد ، اگرچه خیلی نادر است و خطرناک است.

 

بنابراین ما گلودرد ، سرماخوردگی ، اوریون ، مننژیت ، تبخال و مونونوکلئوز داریم. این ها شایع ترین هستند و بیشتر لیست بیماری های دهان و بزاق را تشکیل می دهند. همچنین قرار دادن ویروس هپاتیت B در این لیست ضروری است. ما نباید کارد و چنگال را با شخصی که به بیماری هپاتیت B یا حتی ناقل بیماری است مشترک داشته باشیم. حتی اگر در یک خانه زندگی کنیم ، باید از محصولات مراقبت شخصی مانند حوله و غیره نیز جداگانه استفاده کنیم می توانید برای این بیماری واکسینه شوید که خیلی سریع و به راحتی با بزاق منتقل می شود یا اگر به بیماری مبتلا شده اید بیماری است که با پیگیری و کنترل قابل درمان است اما این بار باید مراقب باشید که دیگران آلوده نشوند.

 

اگر ما در مورد آشامیدن آب به دهان با یک بطری صحبت می کنیم ، البته این کارها را می توان در جاده انجام داد. در این صورت به اشتراک گذاشتن یک نوشیدنی بدون تماس کاملاً امکان پذیر است.

 

دکتر سید علی مرسلی اظهار داشت كه یكی از رایج ترین اشتباهات این است كه مادر ابتدا پستانك ها و غیره را در دهان خود تمیز می كند یا خود مقداری غذا می جوید و سپس آن را به نوزاد خود می دهد تا میكروب ها را از محیط پاك كند. این کار را اصلا انجام ندهید! شما با عبور دادن باکتری های مقاوم در فلور دهان خود ، ضرر بیشتری به کودک خود می رسانید.

 

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 105
  • بازدید سال : 3,592
  • بازدید کلی : 8,073