loading...
رشد هوشمند
رها مانا بازدید : 34 سه شنبه 11 خرداد 1400 نظرات (0)

واقعیت پر کردن آمالگام

 

امروزه بحث هایی پیرامون اینکه آیا پر کننده های آمالگام به دلیل محتوای جیوه باید در دهان باقی بمانند وجود دارد. اگرچه دانشمندان در این مورد اتفاق نظر ندارند ، اما روزانه هزاران ماده پر کننده آمالگام از دهان خارج می شود. تحقیقات نشان می دهد که بخار جیوه جدی هنگام حذف پر شدن آمالگام تشکیل می شود و این بخار جیوه هم به بیمار ، هم به پزشک و هم به اعضای کمکی آسیب می رساند. به همین دلیل ، برداشتن پر کننده آمالگام باید مطابق با قوانین تعیین شده توسط IAOMT (آکادمی بین المللی طب دهان و سم شناسی) انجام شود. با این حال ، در کلینیکی که مطابق با این قوانین کار می کند و تجهیزات لازم گزارش شده توسط IAOMT را دارد ، می توان بدون پرهیز از آسیب رساندن به بیمار ، پزشک و پرسنل کمکی ، عمل پر کردن آمالگام را انجام داد.

کلینیک های بهداشت دهان و دندان تاج دارای کلیه تجهیزات و نیازهای مشخص شده توسط IAOMT هستند. علاوه بر این ، گواهینامه آمریکایی SMART (روش حذف ایمالگام جیوه ایمن) که برای انجام این روش ها در یک محیط امن کاملاً ضروری است ، توسط کلینیک های ما اخذ شده است. هدف ما انجام این روش ها بدون آسیب رساندن به بیماران ، کارکنان و خودمان است. هنگامی که شکستگی یا پوسیدگی جدیدی در دندان شما ایجاد می شود با پر کردن آمالگام و تجدید پر کردن توسط پزشک به شما توصیه می شود ، می توانید روش برداشتن پر کردن آمالگام خود را مطابق با استانداردهای جهانی در کلینیک های ما انجام دهید. پس از فرآیند حذف پر کردن ، روش درمانی مناسب (پر کردن پرسلن ، پر کردن کامپوزیت ، پوشش تاج چینی و غیره) با توجه به از دست دادن ماده در دندان های شما ، توسط پزشکان متخصص ما تعیین و اعمال می شود. در صورت تمایل ، پس از اینکه فرآیند برداشتن پر کننده آمالگام با خیال راحت انجام شد ، دندان شما با ترمیم موقت بسته می شود و می توانید درمان های لازم را توسط پزشک خود انجام دهید.

 

 

آمالگام چیست؟

پر کردن آمالگام ؛ این ماده ای است که برای جایگزینی قسمت از دست رفته دندان ساختار ایجاد شده توسط ترکیب جیوه و یک یا چند عنصر (نقره ، مس ، قلع و غیره) استفاده می شود.

مواد پر کننده آمالگام که به دهان زده می شود سالها در دهان می ماند و بسیار جامد باقی می ماند. به طور کلی ، آنها به راحتی از دندان جدا نمی شوند ، اما اگر دندان شکسته شود ، می شکند.

خصوصیات پر کردن آمالگام چیست؟

+ سهولت در استفاده سریع پر کردن آمالگام را می توان با ترکیب جیوه و سایر مواد به راحتی تشکیل داد.

+ کنترل رطوبت در منطقه اعمال شده ضروری نیست. در هنگام استفاده از دندان تهیه شده ، یعنی دندان خراب ، روی دندان تمیز شده لازم نیست که دندان را خیلی خشک نگه دارید.

+ اسید در برنامه استفاده نمی شود. در حالی که از پرکننده آمالگام استفاده می کنید ، استفاده از اسید مورد نیاز نیست و این باعث کاهش حساسیت می شود.

+ استقامت خوب است؛ به مدت طولانی استفاده می شود و در برابر سایش و شکستگی بسیار مقاوم است. گرما را خیلی در دهان منتقل نمی کند

 کلینیک دندانپزشکی کرج

-رنگ بد است. آمالگام ساختاری به رنگ نقره ای دارد که متناسب با رنگ آن نیست. آنها داخل دندان را خال کوبی می کنند و رنگ دندان را خراب می کنند.

ناسازگاری بیولوژیکی با دندان ها ؛ آنها با دندان ها به هم پیوند نخورده اند و به خوبی مواد غیر مشابه کار می کنند.

بخار جیوه در هنگام استفاده آزاد می شود. در حین استفاده ، جیوه را می توان توسط پزشکان ، دستیاران و بیماران استنشاق کرد.

-خطر تصادف با جیوه هنگام تشکیل آمالگام ؛ برای بدست آوردن ذرات آمالگام ، جیوه مایع و سایر مواد باید مخلوط شوند. در طی این فرآیند ، که اغلب دستی است ، می توان جیوه ریخت. ممکن است از دستکش های استاندارد لاتکس به چرم تغییر وضعیت داده شود. در اینگونه حوادث اطلاع رسانی به ریاست بهداشت استان ضروری است.

به خصوص در ایالات متحده آمریکا ، اگر دماسنج جیوه ای یا لامپ فلورسنت در خانه شما خراب شود ، کاری که باید انجام دهید این است که با مجموعه ای از قوانین حل و فصل کنید.

رها سازی عطارد؛ پس از استفاده از آمالگام ، بخار جیوه به خصوص در هنگام جویدن و تحت فشار آزاد می شود. بخار جیوه آزاد شده از طریق تنفس و از طریق مخاط دهان جذب می شود.

برداشت مالاما به اقدامات احتیاطی خاصی احتیاج دارد. هنگام از بین بردن پر کردن آمالگام ، باید اقدامات احتیاطی انجام شود. باعث ایجاد هزینه و اتلاف وقت می شود.

شکل گیری ترک آمالگام ؛ آمالگام خورده نمی شود ، اما ممکن است ترک بخورد یا حتی شکسته شود ، گاهی دندان شکسته شود. زیرا از نظر شیمیایی به دندان متصل نمی شود.

پر کردن آمالگام باعث ایجاد نشت لبه می شود. وقتی ماده آمالگام سخت می شود ، یعنی وقتی یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد ، جمع شدگی ایجاد می شود. به دلیل این جمع شدگی ، ناسازگاری با دندان ایجاد می شود و شکافی در لبه های آن ایجاد می شود. پوسیدگی ثانویه با گذشت زمان از این حفره ایجاد می شود.

 کلینیک دندانپزشکی کرج

وضعیت در جهان چگونه است؟

در اکثر کشورهای اروپایی هیچ محدودیتی در برنامه پر کردن آمالگام وجود ندارد. به دلیل در دسترس بودن گزینه های کم خطرتر ، استفاده از مواد پر کننده آمالگام پایان یافته و در دو کشور نروژ و سوئد ممنوع شده است. گفته می شود دلیل این امر جلوگیری از آسیب های احتمالی به محیط زیست و سلامت انسان است.

در ایالات متحده آمریکا هنوز منعی وجود ندارد. اما پزشکان نمی خواهند ملغمه درست کنند. به طور کلی ، می توان گفت که رها شده است.

 

آیا می توانم آمالگام را پر کنم؟

سازمان بهداشت جهانی ممنوعیت سختی را برای این موضوع وضع نکرده است. در مطالعات علمی به یک سمیت جدی اشاره نشده است. اما اکنون آمالگام پر کردن تغییر می کند ما توصیه نمی کنیم از ماده پر کننده آمالگام استفاده کنید زیرا دارای مواد بومی و حتی برتر است. در سال های گذشته این کار به صورت اجباری انجام می شد اما دیگر نیازی به آن نیست.

در نتیجه ، توصیه نمی کنیم این کار را انجام دهید.

آیا باید پر کردن آمالگام را حذف کنم؟

اگر پر کردن آمالگام بیش از یک یا بسیار بزرگ در دهان شما باشد ، می توانیم توصیه کنیم. به خصوص از مواد پر نشده آمالگام آزاد می شود. اما شما یک پر کننده آمالگام کوچک دارید و لازم نیست چنین پر کننده آمالگامی را که بسیار روشن ، صیقلی و دارای لبه های مطابق است بردارید.

در نتیجه ، تصمیم باید در پایان معاینه دندانپزشکی گرفته شود. اما وقتی به تصویر کلی نگاه می کنیم ، با اقدامات احتیاطی خاص باید پر کننده های آمالگام با تعداد و حجم زیاد از بین بروند.

اطلاعاتی که در بالا آورده ایم قطعی نیست ، زیرا نشان دادن نتایج سمی بودن این گونه مواد به زمان نیاز دارد و کار آسانی نیست.

رها مانا بازدید : 30 شنبه 08 خرداد 1400 نظرات (0)

اهمیت ترمیم کردن دندان های پوسیده  

انسان ها به دلیل هر وعده غذایی که می خورند در معرض باکتری ها هستند از 6 ماه پس از تولد دندان های پایین ، تا اینکه در سن 12 سالگی دندان های دائمی رویش می کنند و تا آخر عمر. بنابراین ، در نوزادان و کودکان ، دندان ها باید با حمایت والدین تمیز شوند و از سنین رشد مهارت های دستی ، انجام مراقبت های دهان و دندان در طول زندگی او ضروری است. به این ترتیب خطر ایجاد پوسیدگی در دندان ها کاهش می یابد ، اگرچه فرد مرتبا مسواک می زند ، اما با ایجاد پوسیدگی ، به خصوص در رابط هایی که مسواک نمی تواند به آنها برسد ، می تواند ایجاد شود. در چنین مواردی ، اهمیت استفاده از نخ دندان نشان داده می شود. اگر تمیزکاری رابط ها با نخ دندان انجام نشود ، پوسیدگی در سطح تماس دندان ها ایجاد می شود. به دلیل پوسیدگی دندان ، تعداد باکتری های دهان به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. بوی بد دهان می تواند بر شخص تأثیر منفی بگذارد و هم از نظر اجتماعی. پوسیدگی دندان اغلب در مرحله اولیه از نظر بالینی خود را نشان نمی دهد. اگر فرد برای کنترل به دندانپزشک مراجعه کند ، پوسیدگی اولیه تشخیص داده می شود و بیمار بدون مشکل تحت درمان قرار می گیرد. متأسفانه ، وقتی مشکل در سلامت دهان و دندان در جامعه ما احساس می شود ، پزشک ویزیت می شود. به عنوان مثال ، هنگامی که یک پوسیدگی رابط ساده در طی سالها پوسیدگی عمیقی دارد ، تجمع غذا بین دندان جلو یا پشت آن اتفاق می افتد. تجمع غذا همچنین می تواند باعث خونریزی لثه و بیماری لثه همراه شود.کلینیک دندانپزشکی کرج

علاوه بر این ، اگر بافت پوسیده به محفظه پالپ که در آن اعصاب دندان قرار دارد برسد ، عصب دندان عفونی شده و دندان باید تحت درمان کانال قرار گیرد. متأسفانه ، دندانهایی که بیش از حد پوسیده هستند و نمی توانند با درمان کانال ریشه درمان شوند ، می توانند تا کشیدن دندان نیز پیش بروند. صحیح ترین درمانی که باید بعد از استخراج انجام شود ، استفاده از ایمپلنت است. دومین گزینه کاربرد پل است. برای ساختن پروتز بریج باید دندانهای جلو و پشت دندان کشیده شده بریده شوند. این وضعیت باعث کوتاه شدن عمر دندان های بریده شده می شود. در دندانپزشکی امروزی امکان درمان هر بیماری دندان و لثه ای که ذکر کردیم وجود دارد. با این حال ، وضعیتی که می خواهیم توجه فرد را جلب کنیم این است که دلیل اصلی چنین مشکلاتی این است که یک پوسیدگی دندان ساده در سطح اولیه درمان نمی شود. بنابراین ، حتی اگر شکایتی ندارید ، سالی دو بار از مراجعه به دندانپزشک خود غافل نشوید.کلینیک دندانپزشکی کرج

رها مانا بازدید : 33 چهارشنبه 05 خرداد 1400 نظرات (0)

سلامت دهان و دندان در رحم مادر

تولید دندان از هفته 6 بارداری آغاز می شود ، بنابراین مادر باردار باید از این هفته به همه موارد از رژیم کودک تا سلامت دهان و دندان خود توجه کند. دلایل زیادی مانند عدم دریافت ویتامین کافی در دوران بارداری ، اشعه ایکس محافظت نشده به هر دلیلی ، داشتن یک بیماری ویروسی باعث اثرات منفی بر رشد دندان کودک می شود.

تغذیه متعادل در دوران بارداری برای حفظ سلامت دندان و لثه مهم است. پروتئین ، ویتامین A (گوشت ، شیر ، تخم مرغ ، سبزیجات زرد و میوه ها) ، ویتامین C (مرکبات ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی) ، ویتامین D (گوشت ، شیر ، تخم مرغ ، ماهی) و کلسیم (شیر و محصولات لبنی ، سبزیجات برگ سبز) مصرف غذاهای غنی از مقدار کافی ضروری است. در دوران بارداری ، نیاز به کلسیم افزایش می یابد. برای سلامت استخوان و دندان مادر و کودک ، مادر به 1200-1500 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارد. نیاز کلسیم باید با خوردن غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و محصولات لبنی و سبزیجات برگ سبز تأمین شود. اگر کلسیم کافی از طریق غذاها تأمین نشود ، مقدار مورد نیاز برای رشد کودک از استخوان های مادر تأمین می شود ، اما کلسیم از دندان حل می شود. به همین دلیل تصور اینکه کودک در دوران بارداری کودک کلسیم لازم را از دندان مادر گرفته و باعث خراب شدن سریع دندان می شود ، کاملاً اشتباه است ، بنابراین مادران باردار دندان های خود را از دست می دهند.

کلینیک دندانپزشکی کودکان

رها مانا بازدید : 31 یکشنبه 02 خرداد 1400 نظرات (0)

اهمیت تغذیه و سلامت دندان در کودکان

یک سوم اول زندگی با رشد ، بلوغ و آمادگی برای زندگی بزرگسالان می گذرد. کمبود تغذیه ای کودکان و  یا عدم تعادل می تواند مشکلات جدی در سلامت دهان و دندان و همچنین مشکلات مختلف سلامتی ایجاد کند.

به خصوص غذاهایی مانند یک نوع رژیم غذایی ، شیرینی ، شکلات ، شیرینی ، بیسکویت شیرین و همچنین نوشیدنی های گازدار و آب میوه های فوری هیچ فایده ای برای رشد کودک ندارند و همچنین زمینه چاقی را ایجاد می کنند ، ما چاقی می نامیم ، و همچنین به دلیل محتوای قند زیادی که در آن وجود دارد ، بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی می گذارد. همچنین برای بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است که کودکان مواد مغذی مورد نیاز خود را در هر وعده به طور منظم و به میزان کافی مصرف کنند.

به عنوان مثال ، غذاهایی با ارزش غذایی بالا مانند تخم مرغ ، شیر ، پنیر و ملاس باید به عنوان صبحانه در نظر گرفته شوند که این مواد نیز نقش مهمی در رشد دندان و پوسیدگی دندان دارند. به طور خاص ، پنیر نقش اساسی در ایجاد محیط اسیدی دهان در هنگام غذا و تمیز کردن دندان دارد. به همین دلیل ، وقتی نمی توان بعد از صبحانه دندان ها را مسواک زد ، خوردن پنیر در آخر تأثیر زیادی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد.

در میان وعده ها ؛ غذاهایی مانند میوه ، خشکبار خشک (فندق ، گردو ، بادام ، بادام زمینی) ، زردآلو خشک ، شیر ، ماست ، شیرینی پنیری خانگی ، دوغ ؛ یک ساندویچ با کاهو و خیار را می توان با یک گروه گوشت یا پنیر نان گندم کامل تهیه کرد.

کلینیک دندانپزشکی کودکان

در وعده های اصلی غذایی تأثیرات منفی رژیم فست فود بر سلامت دهان و دندان نیز بسیار زیاد است. بنابراین ، مصرف چنین غذاهایی و همچنین نوشیدنی های کولا باید محدود شود. برای تداوم سلامت دهان و دندان ، مصرف مواد غذایی مانند ماهی ، مرغ و گوشت به طور متناوب با سبزیجات برگ سبز مانند کلم ، کلم بروکلی ، گل کلم ، خرفه ضروری است.

چیپس ، آب نبات ، شکلات ، بیسکویت ، شیرینی ، کیک و غیره. از مصرف زیاد غذا به جای وعده های اصلی غذایی خودداری شود. به خصوص کودکان می توانند در طول روز از غذاخوری های مدرسه به راحتی به چنین غذایی دسترسی پیدا کنند. با این حال ، به جای این غذاها ، اطمینان از مصرف غذاهایی مانند میوه ها ، آیران ، شیر ، کشمش ، زردآلو خشک ، فندق و گردو که دارای محتوای ویتامین ، پروتئین و کلسیم زیادی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلینیک دندانپزشکی کودکان

متأسفانه میزان پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان روز به روز در حال افزایش است. تحقیقات نشان می دهد که دلایل اصلی این وضعیت اشتباهات در عادت های بهداشت دهان و دندان و عادات غذایی کودکان است. به همین دلیل ، علاوه بر درمان های دندانپزشکی در افرادی که تعداد زیادی پوسیدگی دندان دارند ، باید عادات تغذیه ای فرد نیز بررسی شود و هماهنگی های لازم انجام شود. فقط از این طریق می توان سلامت دهان و دندان افراد را حفظ کرد.

رها مانا بازدید : 23 پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

کدام برند ایمپلنت؟

یکی از سوالات متداولی که در زندگی بالینی با آن روبرو هستیم این است که کدام مارک ایمپلنت باید داشته باشم؟ متأسفانه ، ما نمی دانیم که آیا برتری هایی در بین مارک های کاشت وجود دارد که ما سالهاست به طور گسترده اعمال می کنیم. دلیل این امر این است که ما با منطق تحقیق دانشگاهی مقایسه نمی کنیم. ما پزشک هستیم. هدف ما همیشه ارائه درمانهایی است که بدون هیچ مشکلی در مورد بیماران ما اعمال شود و برای سالهای طولانی خدمت کند. به همین دلیل ، هدف ما مقایسه بین مارک های ایمپلنت نیست ، بلکه استفاده از پروتکل های درمانی مناسب است. در حالی که مارک های ایمپلنت را که در کلینیک خود استفاده می کنیم انتخاب کردیم ، شرکت هایی را جستجو کردیم که دارای نتایج طولانی مدت هستند ، دارای سابقه طولانی ، پشتیبانی قوی از توزیع کننده و سهام خود را به خوبی حفظ می کنند.

 

صدها مارک ایمپلنت در بازار دندان وجود دارد. بیشتر این مارک ها اکنون مشکل استخوان سازی را برطرف کرده اند. با این حال ، نه تنها کاشت بلکه قطعات کاشته شده نیز در تولید پروتز بسیار مهم هستند. یکی از مواردی که در هنگام تصمیم گیری در مورد مارک ایمپلنت باید مورد توجه قرار گیرد این است که این قطعات قابل تهیه و مناسب برای دندانپزشکی دیجیتال هستند.

 

ما به بیماران خود که با مارک های مختلف ایمپلنت در برنامه ریزی درمانی خود به کلینیک ما مراجعه می کنند ، برنامه ریزی ارائه می دهیم. ما تفاوت های آنها را تا آنجا که ممکن است توضیح می دهیم. به این ترتیب بیماران ما می توانند در مورد مارک ایمپلنت خود تصمیم بگیرند. مارک های ایمپلنت ما ارائه می دهیم موفقیت طولانی مدت است. ما قادر به ارائه طیف وسیعی از محصولات از مارک اقتصادی با نسبت قیمت / کیفیت مناسب تا پیشرفته ترین مارک ایمپلنت در سطح جهانی هستیم.

رها مانا بازدید : 46 سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

آیا بعد از کشیدن دندان درمانی انجام می شود؟

آیا می توان دندان ملتهب را کشید ، آیا عواقب مهلکی به دنبال خواهد داشت ، آیا باید قبل از کشیدن دندان از دارو استفاده کنیم؟ ما مرتباً با سوالاتی از جمله مواجه می شویم. قبل از پرداختن به جزئیات ، مفید است که بدانید التهاب چیست:

 

به دلیل پوسیدگی بیش از حد دندان یا بیماری لثه ، میکروارگانیسم ها شروع به گسترش در بافت های دندان اطراف می کنند. به طور معمول ، سیستم ایمنی بدن ، که به راحتی می تواند با تعداد کمی از میکروارگانیسم ها کنار بیاید ، با یک واکنش ناگهانی علیه تعداد زیادی از میکروارگانیسم ها جنگ را آغاز می کند.

 

از آنجایی که سیستم دفاعی بدن به شکل "بسته شدن و خرد کردن" کار می کند ، خوشه میکروارگانیسم توسط مایع بافت احاطه شده است. این واقعه به عنوان تورم دندان و ایجاد آبسه دیده می شود. می خواهیم التهاب داخل آبسه توسط بدن دفع شود و آبسه در یک نقطه منفجر شود و چرک داخل آبسه دفع شود. نقطه شروع آبسه فیستول نامیده می شود.

 

کسانی که تا این مرحله وجود دارد ، آبسه های حاد (دردناک) نامیده می شوند. اگر عامل ایجاد کننده التهاب از بین نرود ، یعنی اگر دندان درمان نشود ، این جدول مزمن می شود. دندان متورم می شود ، پایین می آید ، سپس دوباره متورم می شود ، دوباره پایین می رود. این نیز یک آبسه مزمن است.

 

اگر وضعیتی به سرعت ایجاد شود و علائم عفونت داشته باشد ، باید از آنتی بیوتیک قبل از عکسبرداری استفاده شود. در عین حال ، باید عامل ایجاد کننده عفونت ، مانند پوسیدگی دندان ، تا حد ممکن از بین برود. دادن آنتی بیوتیک بدون هیچ گونه مداخله ای اشتباه است.

 

اگر وضعیت دندان ملتهب مزمن باشد ، یعنی دندانی که مدت طولانی خراب است و یک دندان ملتهب است که مدام متورم است و سپس پایین می آید ، پس از مدتی دوباره تورم می شود ، پس از آن دندان مربوطه می تواند بلافاصله خارج شود بدون نیاز به آنتی بیوتیک در صورت لزوم ، می توان آنتی بیوتیک را پس از عصاره زد تا از ایجاد التهاب و آبسه جلوگیری کند.

رها مانا بازدید : 29 شنبه 25 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

مشکل دندان قروچه

آیا شما هم این مشکل را دارید؟

 

چطور با این کنار بیایید؟

 

من فکر می کنم ویژگی های فشرده سازی به مشکلی تبدیل شده است که بسیاری از ما با مشکلات فزاینده دوره پوکی مواجه هستیم. مشکل دندان قروچه ، که امروزه در بخش بزرگی از مردم با آن روبرو هستیم ، می تواند کیفیت خواب و زندگی روزمره منفی را تحت تأثیر قرار دهد.

 

مشکل دندان قروچه می تواند در شب و  یا در روز اتفاق بیفتد. ممکن است فرد از دندان درآوردن دندان ها آگاه نباشد. با این حال ، یک دندانپزشک می تواند علائم فشار در معاینه دندان را تشخیص دهد. جمع شدن یا ساییدن باعث سایش دندان می شود. نوک دندان های سگ شما که قبلاً تیز بودند ، کدر می شوند. دندانهای جلویی شما ممکن است به دلیل ساییدگی کوتاهتر شوند. این می تواند مشکلات جدی مانند ترک دندان ، عقب رفتگی لثه ، مشکلات فک و مفصل ، جویدن درد عضلات و سردرد ایجاد کند.

 

اگر در هنگام بیدار شدن متوجه شدید دندان های شما بسته می شوند ، اگر در فک ، سر و گونه های خود احساس درد می کنید. شما می توانید از دندانپزشک خود در مورد روشهای معاینه دندان قروچه و روش های درمانی اطلاعات کسب کنید.

رها مانا بازدید : 26 سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

"پالپیت" می تواند دلیل دندان درد شدید باشد!

 

ناحیه ای به نام پالپ در داخلی ترین قسمت هر دندان وجود دارد. پالپ حاوی خون ، مواد و اعصاب دندان است. پالپیت نوعی بیماری است که باعث التهاب دردناک پالپ می شود. این می تواند در یک یا چند دندان ایجاد شود و توسط باکتری هایی ایجاد می شود که به پالپ دندان حمله می کنند و باعث تورم آن می شوند.

 

دو نوع پالپیت وجود دارد: برگشت پذیر و غیرقابل برگشت. پالپیت برگشت پذیر به شرایطی گفته می شود که التهاب خفیف باشد و پالپ دندان به اندازه کافی سالم باقی بماند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که علائم دیگر مانند پالپیت غیر قابل برگشت ، التهاب و درد شدید باشد و پالپ قابل بازیابی نباشد.

 

پالپیت غیر قابل برگشت می تواند منجر به نوعی عفونت به نام آبسه پری اپیکال شود. این عفونت در ریشه دندان ایجاد می شود و باعث می شود جیب چرک در آنجا ایجاد شود. در صورت عدم درمان ، این عفونت می تواند به سایر قسمت های بدن مانند سینوس ها ، فک یا مغز گسترش یابد.

 

علائم چیست؟

 

هر دو نوع پالپیت باعث درد می شوند ، اما دردی که ناشی از پالپیت برگشت پذیر است ممکن است خفیف تر باشد و فقط هنگام غذا خوردن ایجاد شود. درد همراه با پالپیت غیر قابل برگشت می تواند شدیدتر باشد و در طول شبانه روز بروز کند.

 

علائم دیگر هر دو پالپیت عبارتند از:

 

التهاب

حساسیت به غذاهای سرد و گرم

حساسیت به غذاهای بسیار شیرین

پالپیت غیر قابل برگشت می تواند شامل علائم اضافی عفونت مانند:

 

تب

تورم غدد لنفاوی

بوی بد دهان

طعم بد دهان

دلایل چیست؟

 

در یک دندان سالم ، لایه های مینا و عاج از پالپ در برابر عفونت محافظت می کنند. پالپیت هنگامی اتفاق می افتد که این لایه های محافظ به خطر بیفتد و باعث ورود باکتری به پالپ شده و تورم ایجاد می کند. پالپ در داخل دیواره های دندان گیر می کند ، بنابراین تورم باعث فشار و درد و همچنین عفونت می شود.

 

لایه های مینا و عاج ممکن است توسط شرایط مختلفی آسیب ببیند ، از جمله:

 

حفره یا پوسیدگی دندان که باعث فرسایش دندان می شود

آسیب ، مانند ضربه به دندان

داشتن دندان شکسته که عاج را در معرض دید قرار می دهد

ضربه تكراری ناشی از مشكلات دندانی مانند عدم تطابق فك یا دندان قروچه (تراش دندان)

 

 

عوامل خطر چیست؟

 

هر چیزی که خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد ، مانند زندگی در منطقه ای که فاقد آب فلوئور است یا برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت ، می تواند خطر ابتلا به پالپیت را افزایش دهد.

کودکان و بزرگسالان بزرگتر نیز ممکن است در معرض خطر باشند ، اما این تا حد زیادی توسط کیفیت مراقبت از دندان و عادات بهداشت دهان تعیین می شود.

عادت های زندگی همچنین می تواند خطر ابتلا به پالپیت را افزایش دهد ، از جمله:

عادات بهداشت دهان و دندان ضعیف ، مانند مسواک نزدن بعد از غذا و مراجعه نکردن به دندانپزشک برای معاینات منظم

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند ، مانند کربوهیدرات های تصفیه شده

داشتن یک حرفه یا سرگرمی که خطر ابتلا به دهان را مانند بوکس افزایش می دهد

دندان قروچه مزمن

 

 

چگونه تشخیص داده می شود؟

 

پالپیت به طور معمول توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود. دندانپزشک دندان های شما را معاینه می کند. آنها برای تعیین میزان پوسیدگی و التهاب دندان ممکن است از یک یا چند عکس اشعه ایکس استفاده کنند.

 

ممکن است یک آزمایش حساسیت انجام شود تا ببینید آیا هنگام تماس دندان با محرک های گرم ، سرد یا شیرین ، درد یا ناراحتی دارید؟ میزان و مدت پاسخ شما به محرک ها می تواند به دندانپزشک کمک کند تا تصمیم بگیرد که کل پالپ یا بخشی از آن تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

یک تست ضربه زدن اضافی با استفاده از ابزاری سبک و بی صدا برای ضربه زدن به دندان آسیب دیده می تواند به دندانپزشک کمک کند تا میزان التهاب را تشخیص دهد.

 

دندانپزشک شما همچنین می تواند با تست پالپ برقی میزان پالپ دندان آسیب ببیند. این ابزار بار الکتریکی بسیار کمی به پالپ دندان می دهد. اگر می توانید این بار را احساس کنید ، پالپ دندان شما هنوز زنده تلقی می شود و به احتمال زیاد پالپیت برگشت پذیر است.

 

چگونه درمان می شود؟

 

روش های درمانی بسته به برگشت پذیر یا غیرقابل برگشت بودن پالپیت متفاوت است.

 

اگر مبتلا به پالپیت برگشت پذیر هستید ، درمان علت التهاب باید علائم شما را برطرف کند. به عنوان مثال ، اگر حفره دارید ، از بین بردن ناحیه کبودی و ترمیم مجدد آن با پر کردن باید درد شما را تسکین دهد.

 

اگر به پالپیت برگشت ناپذیر مبتلا هستید ، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که به یک متخصص مانند متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. در صورت امکان می توان دندان شما را با روشی به نام پالپکتومی نجات داد. این قسمت اول کانال ریشه است. در حین عمل پالپکتومی ، پالپ برداشته می شود ، اما بقیه دندان دست نخورده باقی می ماند. پس از برداشتن پالپ ، ناحیه توخالی دندان ضد عفونی ، پر و پوشانده می شود.

 

در برخی موارد ، کل دندان شما باید برداشته شود. این عمل کشیدن دندان شناخته می شود. اگر دندان شما مرده و قابل نجات نیست ، ممکن است کشیدن دندان توصیه شود.

 

پالپکتومی و اگر بعد از کشیدن دندان ، علائم زیر را تجربه کردید ، به جراح خود بگویید:

 

درد شدید یا درد شدید

تورم داخل یا خارج دهان

احساس فشار

عود یا ادامه علائم اصلی شما

رها مانا بازدید : 23 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

پایان بریس ها با پلاک های شفاف!

امروزه ، ارتودنسی شفاف درمان فناوری پیشرفته گرافیک سه بعدی کامپیوتر را با علم ارتودنسی ترکیب کرده است. تراز كننده هاي شفاف (صفحات شفاف) به گونه اي طراحي شده اند كه دندان هاي شما را با پله هاي كوچك به وضعيت نهايي مطلوب تجويز شده توسط متخصص ارتودنسي منتقل كنند. هر تراز کننده دقیقاً کالیبره و ساخته شده است تا متناسب با دهان شما در هر مرحله از برنامه درمانی باشد. اولین قدم شما مراجعه به کلینیک ما برای تعیین اینکه آیا ارتودنسی شفاف برای شما مناسب است یا خیر. پس از ارائه دستورالعمل های دقیق درمانی ، اینویسالاین با استفاده از فناوری پیشرفته رایانه ای ، این دستورالعمل ها را به مجموعه ای از ردیف بندی های ریز کالیبره شده ترجمه می کند. حداقل 12 یا حداکثر 48 صفحه شفاف برای درمان شما آماده شده است. هر ردیف کننده حدود دو هفته پوشیده می شود و فقط برای خوردن غذا ، مسواک زدن و نخ دندان کشیده می شود. همانطور که هر تراز را با مرتب بعدی جایگزین می کنید ، تا رسیدن به تراز نهایی تجویز شده ، دندان های شما به آرامی حرکت می کنند.

 

عدم اتصال به ردیفهای خود در ساعتهای توصیه شده هر روز ، درمان ارتودنسی شفاف را کند می کند. اکثر متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند کاربران ارتودنسی شفاف حداقل هر روز 22 ساعت بشقاب خود را بپوشند تا درمان موثر واقع شود و در زمان مقرر تکمیل شود. هر روز دو ساعت باقیمانده برای خوردن ، آشامیدن و تمیز کردن دندان است. به دلیل برخی شرایط غیرقابل اجتناب ، ممکن است برخی افراد نتوانند 22 ساعت راهنما را دنبال کنند ، اما اگر می خواهید درمان شما در مدت زمان کوتاهی سریع و کامل باشد ، باید هر روز کمتر از 22 ساعت ردیف پوشان خود را بپوشید.

 

در حالی که گزینه های زیادی برای صاف کردن دندان های شما وجود دارد ، ارتودنسی شفاف تنها گزینه باز بدون بریس و سیم است. ارتودنسی شفاف به شما امکان می دهد هموار کار کنید ، غذا بخورید و در موقعیت های اجتماعی شرکت کنید!

 

نامرئی بودن

 

پلاک های اینیزالین نامرئی هستند! آنها کاملاً واضح هستند و باعث کاهش صورت و لبخند نمی شوند. این یک گزینه عالی است ، به ویژه برای بزرگسالان ، نوجوانان و جوانان که می خواهند بدون بریس و مهاربندهای مرتبط با بریس های سنتی زندگی کنند.

 

آسایش

 

صفحات ارتودنسی شفاف از پلاستیک صاف ساخته شده اند و ارتودنسی شفاف را بسیار راحت تر از بریس های فلزی معمولی می کنند. هیچ لبه تیز / اکسترود شده یا قطعات ارتودنسی شفاف وجود ندارد و صفحات به صورت سفارشی ساخته می شوند تا متناسب با دندان و دهان شما باشند!

 

تمیز کردن بهبود یافته

 

پلاک های اینیزالاین می توانند برداشته شوند. هنگامی که آماده مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هستید ، پلاک را برداشته ، دندان های خود را تمیز کنید و سپس آنها را در جای خود قرار دهید. بشقابها را هم می شود تمیز کرد! برای اطمینان از عدم باقی مانده سینی ها ، سینی ها را برداشته و آنها را با مسواک بشویید یا مسواک بزنید. دهان تمیز دهانی سالم است! هنگام صاف کردن دندان ها داشتن دندان ها و لثه های سالم بسیار مهم است تا در پایان درمان بهترین لبخند را داشته باشید!

 

باعث صرفه جویی در وقت می شود

 

با ارتودنسی شفاف می توانید مدت زمان کمتری را در مطب ارتودنسی یا دندانپزشکی سپری کنید زیرا آنها به طور متوسط ​​هر 6 هفته یکبار به مراقبت نیاز دارند. سایر گزینه های تصحیح دندان می تواند زمان بسیار بیشتری و قرارهای ملاقات بیشتری داشته باشد.

 

ایمن و قابلیت جابجایی

 

ارتودنسی شفاف بدون آسیب هایی که سایر گزینه های ارتودنسی می توانند ایجاد کنند ، تجربه راحت تری را فراهم می کند. پلاک های اینیزالاین قابل جدا شدن هستند ، مسواک زدن ، غذا خوردن و زندگی روزمره را برای شما راحت تر از سایر گزینه ها می کند.

 

شما می توانید هر آنچه را که می خواهید بخورید

 

محدودیت های غذایی با بسیاری از گزینه های ارتودنسی یکی از بدترین قسمت های صاف کردن دندان است. برخی از غذاهای مورد علاقه شما ممنوع است ، که می تواند یک جشن خاص را از بین ببرد ، هر چیزی که خیلی خشن ، جویدنی یا چسبناک باشد می تواند ممنوع شود. می توانید بشقاب ها را برداشته و هرچه می خواهید بخورید!

 

سلامت دندان بهتر

 

دندان های راست برای لثه و سلامت دندان بهتر هستند. از بین بردن ازدحام و شکاف ها ، مراقبت از دندان های شما را تسهیل می کند ، سلامت دندان بهتر و سلامت کلی بهتر را فراهم می کند.

 

دندان های زیبا و صاف

 

نتیجه به خودی خود بیان می کند ، و ارتودنسی نامرئی منجر به ایجاد دندانهایی صاف و زیبا و لبخندی عالی می شود. این احتمالاً بهترین دلیل برای استفاده از ارتودنسی شفاف است.

رها مانا بازدید : 37 یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

آیا ارتباطی بین سکته مغزی و سلامت دهان و دندان وجود دارد؟

همانطور که بیشتر و بیشتر در مورد چگونگی تأثیر سلامت دهان و دندان بر سلامت کلی ما می آموزیم ، نمی توانیم تعجب کنیم که آیا بین فلج و سلامت دهان و دندان ارتباطی وجود دارد؟

 

سکته مغزی چیست؟

 

برای درک ارتباط بین سکته مغزی و سلامت دهان و دندان ، ابتدا لازم است که بفهمیم سکته مغزی چیست و چه کسی بیشتر در معرض خطر سکته مغزی است. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که رگ خونی در مغز ترکیده یا لخته خون از حرکت اکسیژن به مغز جلوگیری کند. کسی که سکته مغزی را تجربه می کند علائم جسمی مانند افتادگی صورت ، ضعف بازو یا اختلال در گفتار را نشان می دهد. اگرچه سکته مغزی می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد ، گروه های خاصی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند:

 

افراد بالای 65 سال - خطر سکته مغزی با افزایش سن افزایش می یابد و بیشتر قربانیان سکته مغزی 65 سال به بالا هستند.

 

مشخص شده است که کسانی که شیوه زندگی نادرستی را انتخاب می کنند - بی تحرکی ، سیگار کشیدن ، چاقی و بیماری هایی که ممکن است از آنها ناشی شود (مانند فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت).

 

تحقیقات اخیر نشان داده است که بیماران سکته مغزی معمولاً بهداشت دهان و دندان و بهداشت دهان و دندان ضعیف دارند. متأسفانه ، بهداشت دهان و دندان ضعیف اغلب منجر به ایجاد بیماری لثه می شود.

 

درک بیماری لثه

 

بیماری لثه بیش از 64 میلیون نفر را مبتلا می کند - تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال! این یک بیماری کاملاً قابل پیشگیری است که در اثر رشد بیش از حد باکتری ها در دهان ایجاد می شود. لثه های قرمز و متورم که از دندان دور می شوند و به راحتی خونریزی می کنند ، مشخص می شود ، چندین مرحله از بیماری لثه وجود دارد و با درمان مناسب می توان بارها آنرا کند کرد.

 

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های لثه رعایت اقدامات بهداشت دهان و دندان و پیروی از توصیه های دندانپزشک است: مسواک زدن دو بار در روز ، استفاده از نخ دندان و دهانشویه ، جویدن آدامس بدون قند بین وعده های غذایی هنگام مسواک زدن گزینه ای نیست و دندان ها در حداقل دو بار در سال برای معاینات منظم. به پزشک مراجعه کنید.

 

بنابراین چگونه سکته مغزی و بیماری های لثه به هم پیوند می خورند؟

 

پیوند بین بیماری لثه و سکته مغزی

 

ارتباط اصلی بین بیماری لثه و سکته مغزی التهاب است. فراوانی باکتری در ارتباط با بیماری لثه عفونت در دهان است. متأسفانه ، این عفونت باکتریایی می تواند وارد جریان خون شود ، باعث التهاب شود ، احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد و منجر به فلج شود.

 

در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا التهاب ناشی از بیماری لثه منجر به التهاب عروقی می شود (هم با بیماری قلبی و هم با سکته مغزی همراه است) ، اما تحقیقات نشان می دهد که این ارتباط وجود دارد. در حقیقت ، التهاب همراه با بیماری لثه نیز به بیماری هایی مانند دیابت ، برخی سرطان ها و حتی بیماری آلزایمر مرتبط است.

 

سکته مغزی و سلامت دهان و دندان

 

اگر شما یا شخصی که دوستش دارید سکته کرده اید ، پیروی از روشهای خوب مراقبت از دهان و دندان مهمتر از هر زمان دیگری است. بیماران مبتلا به سکته مغزی ممکن است برای حفظ بهداشت دهان و دندان به پشتیبانی نیاز داشته باشند ، به خصوص اگر محدودیت های شناختی یا جسمی داشته باشند که مانع از یادآوری کامل یا انجام صحیح وظایف می شود.

 

با انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری های لثه با عادت های خوب مراقبت از دهان ، خطر فلج و برخی بیماری های دیگر را کاهش می دهید.

 

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 84
  • بازدید ماه : 84
  • بازدید سال : 3,571
  • بازدید کلی : 8,052